Wat gebeurt er met rijden zonder rijbewijs en id-kaart te kunnen tonen?

Ik ben mijn portemonnee kwijt, en ik moet op de scooter bezorgen. Ik heb wel een rijbewijs, maar die zit dus in de portemonnee die ik kwijt ben. Wat zijn de gevolgen als ik aangehouden wordt? Krijg ik dan een dubbele boete?(niet kunnen identificeren, geen rijbewijs bij je hebben)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Amadea
10 jaar geleden
Misschien een goed idee om te bedenken waar je voor 't laatst je portemonnee gebruikte? Zit wellicht nog in de broek- of jaszak die je toen aanhad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent buiten je rijbewijs ook verplicht een geldige id kaart if geldig paspoort te hebben. Officieel is een rijbewijs GEEN geldig legitimatie bewijs. Het wordt wel vaak geaccepteerd maar het is niet voldoende. Als jij een geldig id of paspoort bij je hebt en geen rijbewijs zal, als jij je netjes gedraagd en beleefd bent, niet zo 1 2 3 een bekeuring krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de tip maar ben echt al overal geweest, En m'n id zit ook in m'n portemonnee...Maar het ligt zeker aan de agent in wat voor bui hij of zij is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En aan je eigen gedrag. Maak je geen overtreding en je bent beleefd zal de kans op een bekeuring minder zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar Vrouwe 70,een rijbewijs is in veel gevallen wel degelijk een legitimatiebewijs en ook wettelijk toegestaan. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/welk-identiteitsbewijs-mag-ik-gebruiken-in-welke-situatie.html

Het beste antwoord

Je zal dan inderdaad een boet krijgen voor het rijden zonder rijbewijs,je zou natuurlijk een nieuwe aan moeten vragen en om het sneller te krijgen kun je ook een spoedprocedure aanvragen zodat je je rijbewijs nog sneller in handen hebt.
Hier zijn wel extra kosten aan verbonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar krijg je dan enkel de boete voor het rijden zonder rijbewijs, of ook nog eens het niet kunnen identificeren van jezelf zegmaar?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt DrClavan,het zou fijn zijn als je je aangifte van vermissing kunt laten zien,maar dan nog mag je niet rijden,je hebt alleen wel een bewijs dat je legetimatiebewijs kwijt is en dan natuurlijk zo snel mogelijk nieuwe aanvragen.