Ja. Jij gaat (of samen met de vorige eigenaar) naar het postkantoor met het tenaamstellingsbewijs (en de rest van het kenteken, altijd makkelijk). De scooter wordt dan tegen betaling (ik dacht 9 euro toendertijd) overgeschreven op jouw naam. Als dat is gebeurd krijg je een vrijwaringsbewijs en dat moet naar de vorige eigenaar. Zo heeft hij altijd bewijs dat de scooter verkocht is. Dat voorkomt dat de nieuwe eigenaar op zijn verzekering kan blijven rijden. Vaak vragen verzekeraars ook om een kopie van het vrijwaringsbewijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Bewijs dat de scooter verkocht/niet meer in zijn bezit is" bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
" Dat voorkomt dat de nieuwe eigenaar op zijn verzekering kan blijven rijden. Vaak vragen verzekeraars ook om een kopie van het vrijwaringsbewijs."
De nieuwe eigenaar moet de scooter op zijn eigen naam verzekeren.
En dat laatste heb ik nog nooit bij de hand gehad, daar ik kortgeleden een 2e hands scooter op mijn naam heb verzekerd. Ze vragen alleen om het kenteken voor de overschrijving.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de vorige eigenaar zijn verzekering gaat opzeggen kan de verzekeringsmaatschappij vragen om (een kopie van) het vrijwaringsbewijs. En als nieuwe eigenaar iets slechts van plan is kan hij, als jij geen vrijwaringsbewijs hebt, makkelijker op jouw verzekering blijven rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een auto precies hetzelfde. Als nieuwe eigenaar de auto over gaat schrijven en jij geen vrijwaringsbewijs krijgt weet je nooit of hij wel is overgeschreven. Schrijven ze het voertuig niet over blijf jij aansprakelijk voor de wegenbelasting, boetes en APK.