Hoe kun je het beste in de stad rijden op een brommer ?

Ik heb dus nu net m'n brommer-rijbewijs, al het schakelen gaat goed.
Maar in de stad heb ik er erg veel moeite mee om de juiste versnelling te kiezen etc.
Hoe moet je schakelen regelen bijvoorbeeld als je moet remmen of stil moet staan?
Ook als ik voorrang moet geven weet ik niet precies hoe ik dit moet doen.
Hopelijk heeft iemand tips.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Cryofiel
10 jaar geleden
Huh? Je hebt je brommerrijbewijs, maar je beheerst de elementaire aspecten van het rijden op een brommer nog niet? Misschien toch een paar lessen nemen om dit aspect onder de knie te krijgen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals duidelijk aangegeven kan ik wel schakelen, maar ik vraag enkel wat tips om het rijden in de STAD beter te beheersen.
De lessen zijn op een scooter mocht je dat nog niet weten, dus dan hoef je niet te schakelen.
Ik beheers alle aspecten prima, alleen het rijden in de stad heb ik wat moeite mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je dan precies met deze zin? Ook als ik voorrang moet geven weet ik niet precies hoe ik dit moet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat heeft te maken met het stoppen, vooral in de stad als je dan in een rij rijdt en iemand moet voorrang geven dan moet iedereen stoppen en daarna weer rijden.
Ik weet niet precies hoe ik dat stoppen en rijden moet aanpakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha,ik snap je nu,ik dacht dat je een verkeersregel bedoelde. Ik heb zelf geen versnelling,maar een snor model dus zou niet weten hoe zoiets werkt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik blijf het frappant vinden. Je hebt je rijbewijs, maar wegrijden en stoppen lukt nog niet...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar leidt je uit af dat ik niet kan wegrijden en kan stoppen?
Ik kan duidelijk wegrijden, anders zou ik helemaal niet kunnen rijden op de brommer.
Stoppen lukt natuurlijk ook, anders zou ik er nooit vanaf kunnen stappen.
Het gaat gewoon puur om het moeten variëren in snelheden en versnellingen in het stadsgebied.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je schreef zelf "ik weet niet precies hoe ik dat stoppen en rijden moet aanpakken". Daaruit leid ik af dat je moeite hebt met stoppen en wegrijden. Mijn punt is dat ik ervan uitging dat een brommerrijbewijs betekent dat je op een brommer kunt rijden. Dit houdt in dat je overweg kunt met je brommer en dat je de verkeersregels kent. Gewoon net als bij een autorijbewijs. Als ik jouw vraag lees, kun je je brommerrijbewijs halen zonder goed overweg te kunnen met de brommer. Misschien bedoel je iets anders, maar dat is wat ik uit jouw vraag opmaak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het stoppen wat ik bedoel is het tijdelijk stoppen om voorrang te geven of omdat je moet wachten. Het spijt mij als er die onduidelijkheid is ontstaan, maar het bromfietsrijbewijs ( het praktijkexamen ) krijg je op een scooter.
Het schakelen etc moet je aan jezelf leren en oefenen, want op een scooter gebeurt dit met een automaat. Je kunt dus inderdaad het rijbewijs halen zonder dat je overweg kunt met een brommer, omdat je het leert op een scooter en dit is een momentopname.
De verkeersregels zijn uiteraard hetzelfde, want je moet een theorie-examen afleggen, dus deze beheers ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wouter, ik vind het stoer dat je kiest voor een schakelbrommer. Vroeger op mijn Puch MV50 met 3 versnellingen ging het ook nog wel eens fout, vooral van 1 naar 2 was lastig omdat de 0 er tussen zat.
Vertel, wat heb je voor apparaat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Azerty, Bedankt voor de reactie, het is vooral moeilijk in de stad.
Van z'n 1 naar de 2 is een flinke tik, anders gaat hij natuurlijk zoals je al aangeeft in neutraal ;-) .
Ik heb een Derbi, type Senda X-treme SM.
Cryofiel
10 jaar geleden
Wouter, ik begrijp nu wat je bedoelt. Kennelijk leer je dus rijden op een automaat (scooter), en mag je daarna zomaar een geschakelde brommer kopen zonder dat je daarmee overweg hebt leren gaan. Ik vind dat eerlijk gezegd vreemd, want je rijdt dan op een apparaat dat je niet goed beheerst. Daardoor gaat je aandacht naar het bedienen van het apparaat, zodat je minder aandacht hebt voor de verkeerssituatie. Zeker een beginnende bestuurder heeft alle aandacht nodig voor het verkeer, vanwege de pure onervarenheid. Als je je auto-rijbewijs haalt in een automaat, mag je alleen in automaten rijden, en niet in handgeschakelde auto's. Ik vind dat een goede regel. Eigenlijk zou diezelfde regel moeten gelden voor brommers, vind ik, om dezelfde reden waarom die regel voor auto's geldt. Maar goed, kennelijk is de situatie nu eenmaal zo dat je mag leren rijden op een automaat en dan een schakelbrommer mag kopen. Vreemd, maar zo is het kennelijk geregeld. In dat geval vind ik het wel goed van je dat je hier tips vraagt om beter te leren schakelen. Zelf kan ik je die helaas niet geven omdat ik nooit op een brommer heb gereden, ik ben direct in de auto begonnen. Succes met je schakelen, en bedenk: liever vijf minuten later thuis dan vijf minuten eerder in het ziekenhuis!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi dat het duidelijk is geworden Cryofiel !
Het is inderdaad in een opzicht vreemd dat dit mag, maar zo is het nu eenmaal.
Ik doe inderdaad gewoon rustig aan om het goed te leren, want ik wil natuurlijk geen hinder veroorzaken of zelf in een vervelende situatie terecht komen :-).

Antwoorden (1)

Oefenen en je brommer leren kennen. En dat doe je door oefenen;)
ga eens naar een rustige plaats (industrieterrein op zondag bijvoorbeeld)
En voel wat je brommer doet als je snelheid vermeerdert of vermindert zonder meteen over te schakelen, luister naar de motor, als hij teveel gaat razen, rijt je te hard. Als je bijna niet sneller gaat, moet je hoger schakelen.
Blijf luisteren en je leert je brommer aanvoelen.
En koop je dan ooit een andere brommer moet je weer opnieuw aanvoelen, want elke brommer is anders, maar dan weet je wel waar je op moet letten
succes en veel leuke en schadevrije kilometers gewenst
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar ik beheers het schakelen al, het gaat specifiek om de stad.
Ik kan prima schakelen, maar de stad is lastig omdat je vaak moet stilstaan en dan valt hij nog wel eens uit door al het stilstaan.
grasmaaier
10 jaar geleden
Je kan em een paar meter voor het stoplicht al in zijn vrij zetten. Dan is het alleen uitrollen en afremmen. En dan slaat de motor niet af.
Hij slaat af als je te langzaam rijdt en em nog steeds in zijn 1 hebt staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@grasmaaier, maar dan verbruik je weer veel benzine en het is heel slecht voor de motor...
grasmaaier
10 jaar geleden
volgens mij lees je het niet goed. Het is gewoon normaal om als je stilstaat hem in zijn vrij te hebben staan. Dat gebruikt echt niet veel benzine.