Wat kan ik doen om mijn scooter weer goed te laten lopen?

Mijn scooter is nu 4x gemaakt omdat hij soms gewoon niet wilde starten (pas bij de 4e x kwamen ze erachter dat er een kabelbreuk zat). Nu heb ik hem sinds woensdag weer en donderdag wel een kilometertje of 20, 25 gemaakt. Toen ik bijna thuis was zakte mijn snelheid opeens terug naar tussen de 10 en 20. Vol gas maar hij wilde maar niet sneller. Vrijdag geen tijd gehad om hem te testen. Nu zaterdag wil ik er mee rijden en het eerste stuk rijd ie prima totdat hij ineens weer terugvalt naar die 10 - 20 km per uur. Ik ben echter doorgereden naar de eind bestemming. In die tijd is hij zo'n 2 á 3 keer dat ie even doortrok gewoon richting de 50 maar wanneer ik dan weer iets afrem om af te slaan of voor een stoplicht gaat ie weer niet harder dan 20.

Iemand een idee wat hiermee aan de hand is???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.8K

Antwoorden (3)

Het motorblok heeft 2 dingen nodig.

1. Een goed mengsel van lucht/benzine.

2. Een vonk om het geheel te ontsteken.

Alles moet zich voordoen in een afgesloten geheel, de cilinder met propere afsluiting.
Zo ontstaat een explosie waarna iedere slag naar het achterwiel gebracht word. Met meer / minder gas geven, laat je meer / minder benzine naar de cilinder dat ontbrand wordt.

Stapsgewijs kun je alles nalopen;
Kun je nee antwoorden, heb je de oorzaak van het probleem gevonden!
1. Zit er benzine in de tank?

2. Draai de bougie kabel van de bougie dop af (google). Houd de bougie kabel op 1cm van een metalen deel. Druk de startknop / kickstart. Zie je een helder blauwe vonk overslaan die je hoort knallen?

3. Draai de bougie uit de cilinder. Is de bougie koffie met melk kleurig?
3.5 Is de bougie niet versleten?

4. Controleer de doorvoer van benzine door de carburateur. Er horen geen slangetjes los te zitten, ook binnenin moet hij schoon zijn. Controleer ook de benzine filter ook deze mag niet verstopt zitten.

5. Controleer de luchtfilter. Er hoort geen olie in te zitten, klopt dat?

6. Monteer alles weer, start het blok zo goed als het kan. Spuit met deodorant langs de cilinderpakkingen en inlaat pakking. Wees niet te zuinig! Als het blok afslaat zijn je pakkingen lek.

7. Kan ik de scooter verkopen en een beter terugkopen?

Succes! Je zult google hierbij nodig hebben!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan ook aan de pick-up van de ontsteking liggen dat zodra hij goed warm is terugslaat naar de 10-20 Km.Maar kijk eerst maar eens of de brandstof toevoer is zoals bovenstaande regeerder verteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit verhaaltje kent bekend de laatste tijd heb ik ook zoiets gehad met mijn tomos

die bleek valse lucht te zuigen tussen de carburateur en het motorblok

dus ik zou even kijken of hij valse lucht zit bij de koppakking of de voetpakking(een pakking tussen de cilinder en de versnellingsbak benzine ingang bij de cilinder en tussen de carburateur en je spruitstuk

dit kun je proberen door bij die plekken met je deobus te spuiten gaat je scooter dan ineens anders lopen heb je daar valse lucht.

let wel op dit is bij tomosjes zo ik weet niet of dit ook ze werkt bij je scooter

gr pieter