Wat is de maximale snelheid van een scooter met een blauw kenteken?

Ik wil graag een scooter kopen,
maar als ik steeds opzoek hoe hard ze maximaal kunnen, (wel met een blauw kenteken, ik wil geen helm)
dan zegt elke site weer iets anders.

Volgens mij is het of 25, of 45 km/h.
Maar ik weet het dus niet zeker.

Wat ik ook niet snap, is als ik op marktplaats naar een tweedehands scooter zoek, sommige mensen in hun advertentie zetten dat de scooter bijvoorbeeld 45 km/h kan, terwijl ze dan er ook een foto van het dashboard erbij hebben staan waarop staat tot 60 km/h.
Dat zie ik eigenlijk bij best veel advertenties.
Kan iemand mij dat uitleggen?

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 13 minuten:
..En als je toch een scooter koopt met een geel kenteken,
(dus met helmplicht) mag je daar dan wel zonder helm mee rijden als je maar 25 km/h er mee rijdt?
Of moet je dan toch altijd een helm op, ongeacht hoe hard je rijdt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
41.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit opgemerkt dat je in NL in je auto niet harder dan 130 mag maar de meeste snelheidsmeters tot over de 200 gaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je:
* hoe snel ze mogen?
* hoe snel ze kunnen voordat je een boete krijgt?
* hoe snel ze kunnen?

Het beste antwoord

Scooterland vergelijk 1: Brommen of snorren?

Je hebt bromscooters en snorscooters of als je het wat officiëler wil zeggen: bromfietsen of snorfietsen. Wat zijn de verschillen?

Bromscooters / Bromfietsen:
Maximale snelheid: 45 km/u
Een helm dragen is altijd verplicht
Je rijdt op de rijbaan of waar aangegeven op het fietspad

Snorscooters / Snorfietsen:
Maximale snelheid: 25 km/u
Geen helmplicht
Je rijdt op het fietspad (waar dit aanwezig is)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De scooter is een verzamelbegrip voor een voertuig dat in drie verschillende voertuigcategorieën kan vallen: de motorfiets, de bromfiets en de snorfiets. De motorfiets spreekt voor zich. De bromfiets is het voertuig met het gele kenteken en de helmplicht en een maximale snelheid van 45 km/h. De snorfiets rijdt maximaal 25 km/h, heeft een blauw kenteken en kent geen helmplicht. In de discussie staat de scooter met het blauwe kenteken, oftewel de snorfiets centraal.

Je antwoord is dus 25 km per uur.

Nee, je moet met een scooter met geel kenteken ALTIJD een helm op, ongeacht hoe hard je rijdt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bron werkt niet, als je googelt op 'Snorfiets overlast - Rijksoverheid.nl' vind je de bron bovenaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een snor scooter ( blauw kenteken ) MAG maar officeel 30km/h hierbij zitten al de wettelijke correcties enz .

maar dat geeft niet weg dat de scooter maximaal 30 km/h haalt .
je kan de scooter zo hard laten lopen als jij zelf wilt .
dit kan soms wel op lopen tot 100km/h .