2 taakt is meestal wat sneller te maken maar 4 takt is weer zuiniger rijden. De meeste 4 takt brommers/scooters komen uit china en daar is wat moeilijk aan onderdelen te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb jaren op beide soort bromfietsen gereden en de 4-takt was een Japanse Honda. Zéér comfortabel, je zweeft letterlijk, liep bloedhard alleen met optrekken gingen 2-takt je natuurlijk wel voorbij met hun dubbele plofjes.
Het onderhoud aan die Honda was miniem, heel makkelijk je gooide de kleppen letterlijk zó de cilinderwand erin.
Maar het is eigenlijk net als met auto's: ik prefereer nog altijd een dikke Chevrolet met 8 cilinders waarin ik tenminste mijn benen kwijt kan zonder naar het stuur te hoeven reiken met gestrekte armen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2-Takt is schoner en heeft een lager rendement, draait op een mengsel van benzine met olie.
4-Takt is zuiniger maar zit wat ingewikkelder in elkaar en draait op benzine zonder toevoeging, dus gemakkelijker tanken.

2-Takt auto's zijn hier al een tijd niet meer toegestaan. Alle benzineauto's in NL zijn 4-takt-auto's.

Geef mij maar een 4-taktbrommer.

Toegevoegd na 2 dagen:
Rectificatie : 2-takt is niet schoner doordat hij mede olie als brandstof heeft en du sook olie verbrandt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een 2 takt is helemaal niet schoner. Dit omdat hij ook olie verbruikt in zijn mengsel, een 4 takt doet dit niet ook ligt het rendement van een 2 takt hoger omdat deze geen 4 stappen moet doorlopen in 1 cyclus een 2 takt hoeft er maar 2 te doorlopen. een 4 takt doet inlaat, compressie/ontsteking, arbeidsslag en uitlaat allemaal apart. Terwijl een 2 takt wanneer hij onderaan de inlaatsslag uitvoert al bezig is met de uitlaatsslag bovenaan en de arbeidsslag samen valt met de compressie onderaan. Bij een 2 takt is de klep overlapping dus veel groter en van kritiek belang, ook doet de carter deels dienst als cilinder ruimte voor de inlaat daarom moet de olie gemengd worden in de benzine.
2 takt is sneller en trekt sneller op maar 4 takt is sterker maar als je snel weg wilt zijn bij het stoplicht of zo dan raad ik je een 2 takt aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het hangt er natuurlijk vanaf als je een brommer wil die heel nerveus is is een 2 takt beter, als je een zuinige wil een 4 takt. Maar dan is de vraag wil je hem later opvoeren of niet? Indien ja is het beter van een 2 takt te nemen aangezien deze in opvoeren natuurlijk veel goedkoper is dan een 4 takt. Dit omdat een 2 takt eigenlijk al opgevoerd kan worden door de rondel uit je uitlaat te nemen en bij een 4 takt moet je al wat meer gaan doen. persoonlijk kies ik voor de 2 takt ookal is het verbruik meer het plezier ervan ligt veel hoger dan bij een "slome" 4 takt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opvoeren is een illegale activiteit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet als hij er niet mee op de openbare weg komt dus kan dit in deze context niet als illegaal beschouwt worden aangezien hij/zij niet vermeldt of deze bestemt is voor de openbare weg of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Flauwe en vergezochte reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vindt ik persoonlijk niet. Maar kom als je er niet mee om kan dat ik op jouw reactie op de vraag hierboven een technisch correct en accuraat antwoord gegeven heb omtrent de twee processen en de zuinigheid lijkt het mij eerder dat ik hier niet flauw ben. Maar dit is hier zeker off topic aan het gaan dus ik ga er niet verder op in. Over mijn reactie hierboven heb ik het volgende te zeggen ook al is opvoeren een illegale activiteit en heb ik het vermeld, toch kan ik de persoon niet tegenhouden indien dit zijn intentie is dus kan ik maar beter zoveel mogelijk informatie verstrekken omtrent dit onderwerp. Het is niet aan mij om hier het onderscheid te maken tussen legaal en illegaal, ook al ben ik zeer goed op de hoogte van de wetgeving. Voor mij telt enkel en alleen om zoveel mogelijk nuttige informatie te verstrekken ook al is het gevolg illegaal (de keuze om legaal of illegale activiteiten te beleven ligt geheel aan de persoon zelf).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de richtlijnen:
Vragen, antwoorden en reacties die potentieel een risico kunnen inhouden als lezers dit in de praktijk gaan brengen, zijn N I E T toegestaan.

”Hoe kan ik mijn scooter opvoeren?”

“Hoe kan ik zo snel mogelijk dronken worden?”