Is een Solex een bromfiets of een snorfiets?

Dit vroeg ik mij af, ik heb namelijk altijd gedacht dat het een snorfiets is, maar kwam vandaag een hele groep "solexers" tegen en ze dragen toch allemaal een helm. Is dit puur voor t uiterlijk (met lange leren jas) of ook echt verplicht en rijden die dingen gewoon 45 km/h?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Van origine is het een bromfiets maar nu met de invoering van het de verplichte kentekenplaat op brommers en snorfietsen, zijn het snorfietsen. Op het kentekenbewijs staat brommer, maar met beperkte snelheid, en valt dan weer onder de categorie snorfiets. Ze hebben nu ook een blauwe kentekenplaat.

Dus ik snap jouw verwarring. ;-)

Toegevoegd na 8 minuten:
Even een reactie nog:
Er zijn ook legio's Solex fans die standaard in de kledingstijl van die tijd willen rijden met dito helm.
Als ze er zo uitzien als op de bijgevoegde foto, kan dit meer met het stijltje te maken hebben dan de verplichting om er eentje op te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zo reden ze er idd bij, vandaar mijn twijfel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja er zo bij rijden, je moet wat met je vrije tijd hè? Haha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind ze wel cool ;)

Andere antwoorden (2)

Van de wikipedia site:

Op het kenteken staat bromfiets, maar omdat daar ook op vermeld staat dat de maximale snelheid 25 km per uur is, is het dus toch een snorfiets.

Ik zou even het hele stuk lezen op de site want het is niet echt eenduidig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bepaalde solex(xen) zoals de solex 5000 zijn er in brom uitvoering, dit komt omdat in 2005 alle motorvoertuigen op kenteken zijn gezet, de solex 5000 was dan een brom uitvoering, maar omdat deze vaak de 45 niet eens halen, zijn deze sinds kort ook om te zetten naar snor.

conclusie:
er zijn snor solexjes met een top van 25 (zonder helm)
maar er zijn ook brom solexjes die wat harder lopen.