Wat ligt er aan de basis van de moderne piraterij in Somalië?

Waarom is dat recent gestart, en niet al eerder, of is er geen duidelijke oorzaak voor?

http://www.dumpert.nl/mediabase/480271/104e1892/southpark_meets_pirates_of_somalia.html

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Boten

Het beste antwoord

Ha, die Kbelg;

Een combinatie van factoren; het leegvissen van de zee daar voor de kust is er één van, maar die vissers zijn niet machtig genoeg om zulke acties uit te voeren. Daar zitten grote criminele bendes achter die door de corrupte lokale overheden het hand boven het hoofd wordt gehouden. Corruptie, overbevissing, armoede, bestuurlijke chaos; dat zijn de hoofdoorzaken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn vermoeden is dat de piraten zich bestolen voelen door de grote buitenlandse visserboten die hun zeeën leeg gevist hebben, waar ze duizenden jaren lang van hebben kunnen leven...

Retaliation dus... En ik mag het niet, maar ik moet ze eigenlijk daarin wel gelijk geven, de methode keur ik af, maar wat moet je dan, in deze wereld, waarin je zo wordt genept...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben Gerrit en ik steel.... tjonge die heb ik lang niet meer gehoord...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
klopt... dat klonk er ook in mijn hoofd toen ik het schreef... lol
Piraterij is niet iets van de laatste dagen, het is wellicht het op-een-na-oudste-beroep. Wel is het plotseling dagelijks in het nieuws, waardoor het lijkt alsof het een actueel probleem is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een uitleg wordt gegeven op deze site:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je weet dat de piraten een miljoen euro aan losgeld vragen en krijgen begrijp je wel dat dit een zeer lucratieve business is.

Veel andere mogelijkheden om een zulk bedrag te kunnen verdienen hebben ze niet. In Somalië heerst grote armoede. Vandaar dat het ook vrij makkelijk is om aan "personeel" te komen voor hun activiteiten.

Tevens willen de piraten ook een statement maken naar de rest van de wereld toe. "Als jullie ons niet willen helpen, helpen we ons zelf wel". Niet goed te praten natuurlijk, want niemand heeft het recht om voor eigen rechter te spelen, echter wel een zeer effectieve methode.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk een combinatie van factoren. Ten eerste heerst er anarchie in Somalië. De regering is erg zwak. Ten tweede hebben de Westerse bedrijven de visrechten opgekocht zodat lokale vissers geen kans hebben. Daarnaast is het door het conflict aldaar makkelijk om aan materieel te komen. En waarschijnlijk zullen er ook wel meer schepen die kant op gaan, wegens meer economisch verkeer in die contreien. Ik denk dat dat de belangrijkste oorzakn zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien (en dan heel misschien) is het begonnen naar aanleiding van armoede, overbevissing, een gevoel van we helpen onszelf wel etc. zoals de anderen hier zeggen.

Maar, zoals het er nu aan toegaat is het puur een paramilitaire uiting van georganiseerde misdaad, terrorisme zo je wilt.

De mafia in Italië is ook ooit begonnen als een soort verzetsbeweging, tegenwoordig is het toch echt georganiseerde misdaad met een matereliastisch doel voor ogen.

De IRA en aanverwante organisaties zijn ook ooit begonnen als verzetsorganisatie, echter ze houden / hielden zich naderhand ook bezig met zaken zoals drugshandel op grote schaal.

Conclusie, tegenwoordig gaat het bij de piraterij om het grote geld, de oorsprong zal een soort verzet / armoede zijn geweest.

Toegevoegd op 24-04-2009 13:14:34
Laten we bovendien niet vergeten dat de piraten niet met een roeibootje en een paar messen te werk gaan, maar dat ze tot honderden zeemijlen uit de buurt van Somalië met geavanceerde wapens en boten schepen kapen om er miljoenen voor te vragen. Er wordt hierbij ook niet geschuwd om de zwaardere wapens zoals granaatwerpers daadwerkelijk te gebruiken.