Hefbrug: waarom 6 meter heffen voor 20 centimeter?

Regelmatig sta ik voor een hefbrug. Altijd gaat de hefbrug zo'n 6 meter omhoog. Soms om een bootje door te laten dat 20 centimeter te hoog is om onder de dichte brug door te kunnen.
Als wachtende denk je dan: 1 meter heffen is toch genoeg marge voor een bootje dat 20 centimeter nodig heeft? Waarom gebeurt dat dan niet? En is heffen tot 6 meter veel duurder (meer energieverbruik) dan 1 meter heffen?

4 jaar geleden
in: Boten
2K
TurfGraver
4 jaar geleden
Ik vermoed veiligheid.
In bepaalde stand zal een soort van slot geactiveerd worden.
Bordensteker
4 jaar geleden
@SentWierda : helemaal mijn idee ook. Maar een hefbrug is inderdaad een stuk ingewikkelde hoogwaardige techniek, al zie je dat er niet meteen aan af.
N.a.v. deze vraag en het antwoord van paulos ben ik eens wat meer gaan lezen, en een brug die bij storingen nogal eens in het nieuws is geweest is de in 2015 geopende Nieuwe Botlekbrug. Die is met zorgvuldigheid ontworpen:
https://www.bruggenstichting.nl/index.php/tijdschrift/inhoud-bruggen/bruggen-2014/bruggen-2014-september/de-nieuwe-botlekbrug Wat niet wegnam dat niet alles altijd even storingvrij bleek te functioneren:
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/verkeersinformatie/nieuwe-botlekbrug/index.aspx
SentWierda
4 jaar geleden
@Bordensteker: dank voor de uitvoerige reactie. De Nieuwe Botlekbrug is inderdaad een buitencategorie. De hefbrug waar ik op doel is de toegangsbrug tot Zwolle. Gaat dus zeer vaak open. Het is al eens gebeurd dat de kabels knapten en een boot beschadigd raakte. Dan maakt het toch ook uit of de brug een meter valt of zes meter valt.

Antwoorden (1)

Een hefbrug is een zeer instabiele en storingsgevoelige constructie.

Om een storing door scheefstand te voorkomen worden de variabelen zo constant mogelijk gehouden.

Daarnaast kan het 'val' niet zomaar met een druk op de knop worden stilgezet op elk gewenst moment. Deze moet eerst vertragen om zachtjes tot stilstand te komen.

De brugdraai afbreken kan bij een hydraulisch aangedreven brug resulteren in een oliedruk verschil in de cilinders en bij een elektromechanische brug kunnen de transportkabels een opdonder krijgen. In deze gevallen kan een hefbrug vastlopen door scheefstand.

Wie het onderhoud van een brug afzet tegen het aantal bewegingen, zal er achter komen dat energieverbruik van ondergeschikt belang is.