waarom hebben schepen een oranje vlak boven de ramen van de brug?

ik zie het trouwens niet op alle schepen maar zeker wel een substantiële groot deel. dus dit zal wel een nut dienen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Boten
3.2K
LeonardN
5 jaar geleden
Bijzonder, ik zou anders dan de al drie mensen hier die dit oranje noemen, zeggen dat het rood is. https://www.google.nl/search?q=wagenborg&client=opera&hs=rza&source=lnms&tbm=isch&sa Wagenborg noemt het zelf ook rood: https://www.wagenborg.com/nl/royal-wagenborg/nieuws/dubbele-premiere-voor-wagenborg
De opstelling van de 750 tonner met hoofdmast + beweegbare jib (totale mastlengte 147 meter!) in blinkend Wagenborg-rood
gvrox
5 jaar geleden
@LeonardN missschien hebben ze het hier toevallig in hun huiskleur gedaan (de band boven de brug dus), maar oranje is wel een "ding" in het algemeen: http://www.ybw.com/forums/showthread.php?26982-Orange-bridge-tops
Dus de foto is geen representatief voorbeeld (of de kleur lijkt rood omdat ie in de schaduw is)

Antwoorden (1)

Denk dat het te maken heeft met zichtbaarheid. Oranje steekt goed af tegen een grijs/blauwe lucht of zee. Dit is het hoogste punt, dus hetgene wat je het snelste ziet (ook met golven)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
gvrox
5 jaar geleden
+ Lijkt me ook met zichtbaarheid te maken te hebben; maar blijkbaar is er geen wettelijke verplichting. Ben benieuwd waarom iemand dit een min gaf zonder toelichting.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
MIN in ieder geval niet van mij
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er zit nog een complete rader mast en alles er boven dus dan zou dat eerder orangje moeten zijn.
ik geef je geen ongelijk maar ik weet het gewoon niet.