Waar dient die rode knop bij de gashendel voor?

Waar dient die rode knop bij de gashendel voor bij een boot? Gezocht op internet maar geen duidelijk antwoord kunnen vinden.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Boten
4.9K
TurfGraver
5 jaar geleden
Dodemansknop?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee helaas die zit ergens anders.
TurfGraver
5 jaar geleden
Slot zodat hendel alleen met hand bediend kan worden (en niet per ongeluk).

Antwoorden (1)

Die rode knop is een vergrendeling zodat je niet van vol gas vooruit naar vol gas achteruit kan gaan, indien je langs de middenpositie komt zal de knop uitschieten en in idle positie vergrendeld blijven totdat je besluit of je voorwaarts wil, of achterwaarts. Indien je deze vergrendeling niet zou hebben dan vernaggel het omkeer-mechanisme wat de schroef de andere kant uit laat draaien.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik dank u zeer.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dan heb je het toch niet helemaal begrepen. Als je de rode knop intrekt en vasthoudt kan je nog steeds in één beweging van vol vooruit naar achteruit schakelen. Overigens wordt het gas altijd terug geregeld als het hendel in de middenpositie komt. De rode knop is er om te zorgen dat de motor niet onbedoeld in de vooruit of achteruit wordt geschakeld als de motor stationair draait (bijvoorbeeld warm draait) en je leunt per ongeluk tegen het hendel.