hoe werkt een pont?

ik vaar altijd als ik naar school fiets op de pond, maar wat ik me nou af vraag is, hoe werkt zo een pond? wand zit hij vast aan een ketting of niet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Boten
11.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met name 'heen en weer': https://www.youtube.com/watch?v=ygvkZ35Z0-0
Poet
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Veerboot

Het beste antwoord

Er zijn verschillende soorten. Sommige lopen langs een ketting of kabel (de zogenaamde kabelpont), sommige hebben een motor en worden bestuurd net als de meeste andere boten. (Zie de ponten over de meeste van onze rivieren, meren en zeeën.)

Veel kleinere kabelpontjes worden door de passagier(s) zelf met een zwengel of een touw naar de overkant getrokken. De meeste kleinere pontjes zijn kabelponten, want dat is goedkoper qua energieverbruik en personeel; je hebt immers meestal geen bestuurder nodig. Een kabelpont kan natuurlijk wel problemen geven als er vaartuigen moeten passeren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een pont kan op een motor werken, dan is het gewoon een motor schip.
Maar kan ook worden voor getrokken met een kabel, ook zijn er nog pontjes die een gier anker gebruiken.

Echter de pont met motor is het meest gebruikt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Een gier anker? Bedoel je lier anker?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Fout meeste ponten hangen aan een kabel die met een eigen motor varen zijn er maar weinig
ronron1212
7 jaar geleden
Op de meeste grote rivieren varen ponten op eigen motor en dat zijn er anders nog best veel.
Een pont (met ketting) wordt aangedreven door een (diesel)motor. Bij en "normale" boot drijft de motor een schroef aan die de boot voortstuwt. Omdat een pont met de voorkant en de achterkant tegen de oever vaart (in ondiep water), is er geen plaats voor een schroef. De ketting ligt aan beide oevers goed verankerd en de motor drijft een mechanisme aan, dat de boot aan de ketting voorttrekt. Hierdoor is het ook gemakkelijker om vooruit en achteruit te varen.