Hoe maak ik mengsmering voor mijn johnson buitenboordmotor 4pk 2 takt?

Ik weet niet meer hoe dat moet. Welke benzine moet er nou ook alweer in en welke olie. En dan ook nog welke verhouding? Ik zit nu al een tijdje te googlen, maar kom er niet goed uit. Kan iemand mij adviseren ajb.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Boten
27.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De meeste Johnson buitenboordmotoren hebben een mengverhouding nodig van 1:50, dat is 2% olie. Hier is een handige mengsmeer calculator:
http://www.mopedriders.org/html/manuals/gasoil/oilfuelcalc.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jij gebruikt de onderste: dus Required Data Entry
Betekend als je bij 5 liter petrol je bij Petrol/Oil Mixture Ratio: 50 invuld dat is dan 100 milliliters olie toevoegen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank. 1:50 lijkt mij ook. Ik heb net 10 liter getankt, dus 200 ml. En dat is precis een streepje op mijn oliefles. Morgen lekker varen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gebruik je wel olie die bedoeld is voor buitenboordmotoren en niet voor bromfietsen? De omstandigheden waarin buitenboordmotoren gebruikt worden verschillen totaal van de omstandigheden waarin bromfietsen gebruikt worden en de olie is daaraan aangepast.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@leotje dank voor je attendering, inmiddels was ik al zover in mijn zoektocht. Heb super outboard motorolie gekocht. Men wist mij te vertellen dat je echt een tc-w-III er in moet doen, anders gaat het mis.
Nu nog mooi weer krijgen :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan heb een prima advies gekregen.

Antwoorden (2)

Bij de beschrijving van de motor zal wel te vinden zijn hoe de verhouding benzine-olie moet zijn. Als de verhouding bijv. 1 op 25 is dan ga je als volgt te werk. Eerst moet je zorgen dat je een ton of tank of jerrycan hebt. Als je de verhouding weet van je mengsmering en de inhoud van de jerrycan dan ga je bijv. 12,5 liter benzine tanken. Hierbij voeg je een halve liter olie en nu heb je de goede mengsmering van 1 op 25. Is de verhouding anders dan moet je zelf uitrekenen hoeveel benzine en olie bij elkaar horen om te mengen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als hij een instructieboekje zou hebben, dan had ie hier de vraag niet hoeven stellen lijkt me. Dus een beetje nutteloos antwoord dit Jasser.
je moet een jerrycan van 5 liter vullen met loodvrije benzine.
Doe daar 1 borrelglaasje (5cc) met 2-taktolie bij als de mengverhouding 1:100 moet zijn.
Als je een oude motor hebt is de verhouding 1:50 dus dan moet je nog een borrelglaasje olie bijgieten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus als ik je goed begrijp zou je 1000 : 5 = 200 borrels uit een liter halen. Oftewel met 5 cc op 5 liter heb je een mengverhouding van: 1 op 1000. Dat lijkt mij erg schraal voor een 2 tact motor. Zelf met een glaasje extra zit je 1 op 500. Ik persoonlijk denk het tienvoudige van jouw twee glaasjes om een verhouding van 1 op 50 te krijgen.
Mvg. TX
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk, het moet zijn 50cc.