Waarvoor dienen deze palen, die altijd aan het water staan?

Al een aantal malen zag ik deze palen aan de waterkant staan. Bovenin zitten 3 'dingen', daaronder 1. (dingen met een punt erop?!?)
Er zit een scharnier in de paal, blijkbaar om hem om te kunnen klappen om bij de top te kunnen komen.
Het lijkt mij een soort verkeersbord voor de scheepvaart, maar wat betekent het?

Picture for question
10 jaar geleden
in: Boten
3.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja die heb ik ook wel eens gezien! Toen vroeg ik mij ook al af wat het was. Ben benieuwd naar het antwoord.
Antoni
10 jaar geleden
Ik heb ze nog nooit gezien, maar ben toch (ook) benieuwd naar het antwoord!
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik heb ze nog nooit gezien. Wat bedoel je met "die altijd aan het water staan": bedoel je dat ALS je zo'n paal ziet, die paal aan het water staat, of bedoel je dat aan alle wateren die jij kent, dergelijke palen staan? Waar heb je deze palen gezien? Staan ze aan kanalen, rivieren, sloten, meertjes? Hoe hoog zijn ze, hoe lang schat je dat de bovenste horizontale balk is? Staat de bovenste balk parallel aan de oever, of loodrecht op de oever? Het lijkt wel alsof elektriciteitsdraden zouden kunnen worden vastgemaakt aan de vier bevestigingspunten. Die "schotels" zouden dan isolatoren kunnen zijn. Iets als drie fasen en een aardlijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een antenne!
Antoni
10 jaar geleden
GSam2011, een antenne waarvan, waarvoor?
escape
10 jaar geleden
Deze heb ik vandaag gefotografeerd bij de inlaatsluis van de Woudse polder waterberging. http://delfland.middendelfland.net/woudsepolderwaterberging.htm
Maar ik heb deze palen al eerder zien staan bij een sluisje of brug. Ik schat ze een meter of 3 à 4 hoog. De lengte van het bovendeel is denk ik nog geen meter. Deze staat parallel aan de waterlijn.
Cryofiel
10 jaar geleden
Staat er aan de andere kant van het water, recht tegenover deze paal, een identieke paal? Zo ja, dan zou het een constructie kunnen zijn om een ondergrondse elektriciteitskabel bovengronds in plaats van ondergronds naar de andere kant van het water te krijgen. Misschien is later de kabel ook daar ondergronds aangelegd (dus onder het water door), en waren vanaf dat moment die palen niet meer nodig. Staat er bij de palen aan de oever een geel bord met een zwarte Z of D erop?
escape
10 jaar geleden
Nee, er is maar één paal. Hij is veel te laag om kabels mee te spannen. Er staan ook geen borden bij.
Cryofiel
10 jaar geleden
Toch heeft het wat weg van deze paal, maar dan in een verkleinde uitgave:
http://www.gijselhart.nl/saskiablog/wandeling/2011-10-16/DSCF0876.jpg
Cryofiel
10 jaar geleden
Misschien wordt hij tijdens de Kerstperiode gebruikt als waxinelichtjeshouder. Of een gewone kaarsenhouder voor vier kaarsen, bedoeld voor de Adventstijd.
escape
10 jaar geleden
LOL!
Kijk hier is er nog eentje. Weer aan het water. Maar nu zit er één 'ding' boven en drie onder.
http://imgur.com/qmR1ob2
Cryofiel
10 jaar geleden
Maar daar staat de lange horizontale buis juist dwars op de waterlijn, en niet parallel eraan zoals bij "jouw" paal. Kan het een symbolische weergave zijn van vaarwater en brug? Misschien om aan te geven of het al dan niet een beweegbare brug is? Misschien om een "preview" te geven van het vaarwater aan de andere kant van de brug?
escape
10 jaar geleden
LOL! Ik vermoed dat schippers voldoende fantasie hebben om zich voor te stellen hoe het er uit ziet aan de andere kant :)
Antoni
10 jaar geleden
Voor een "preview" zou waarschijnlijk een bord met een duidelijke tekening worden geplaatst, lijkt mij! Dat is ook de gewoonte in het autoverkeer.

Het beste antwoord

Deze staan nabij spuien en sluizen.
Aan de hand van de verlichting kan je zien wat er gebeurd, 3 lichten naast elkaar = er zal weldra begonnen worden met spuien. verlichting in Driehoek =er wordt water ingelaten