Ik wil een bootje kopen en hij is 6pk. Ik ben 15 jaar, mag ik hem dan besturen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Boten
1.2K

Het beste antwoord

Hiervoor heb je een Klein Vaarbewijs nodig die je pas vanaf je 18e kan halen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Aangezien je in de reactie zei dat het bootje maar 16 km/u gaat, dan mag je daar volgens mij gewoon in varen.
Een vaarbewijs gaat uit volgens km/u en lengte van het voertuig en niet het aantal pk's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als 16 km/u de max snelheid is van het bootje, zoals je zelf aangeeft, dan heb je geen vaarbewijs nodig. je mag het bootje dan gewoon besturen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt (:
Nee en heeft niks met vaarbewijs te maken maar je moet 16 zijn om een gemotoriseerd vaartuig te besturen binnen het Rpr en bpr gebied
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het niet weet hoef je niet te reageren ...
http://www.vaarbewijs.nl/index.php?id=6,183,0,0,1,0
Dat stukje met harder dan 13 km per uur
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een open motorboot die harder kan dan 13 km/uur, maar niet harder dan 20 km/uur is de minimum leeftijd overal 16 jaar.
Staat daar
Het max voor een persoon onder de 18 jaar is 9.9 pk ik heb zelf een 8 pk als je hoger dan een 9.9 pk wilt moet je ern vaarbewijs hebben. Ook ligt de snelheid aan de grote van de boot en hoe veel lucht erin zit. Als een boot zeer licht is kan de snelheid oplopen met een 8 pk tot wel 30 km/u (4 takt). Opzich moet het geen probleem zijn als er maar niet teveel politie in uw buurt is en zolang je maar veilig vaart. Als jij je.aan de regels houd is er niks aan de hand maar je kan natuurlijk ook een andere sticker op uw motortje plakken waardoor de politie het niet kan controleren. Mercury is een aanrader is heel zuinig en maakt niet veel lawaai.