Waarom zit bij een binnenvaartschip de stuurhut helemaal achterop? Voorop is toch veel gemakkelijker?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Boten
6.5K

Antwoorden (5)

Omdat het veel makkelijker is om te kunnen zien hoe je schip reageert op stuurbewegingen, anders moet je telkens achterom kijken of het allemaal wel goed gaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle besturingselementen moeten dan over de hele boot heen worden geleid. Dat is niet handig, want die ruimte wil je liever gebruiken voor het transport.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Huh? Is dat tegenwoordig niet allemaal fly-by-wire? (float-by-wire?)
en dan steeds achterom kijken zeker waar de rest blijft...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Gast;

Als het makkelijker was zouden ze zo wel zijn gebouwd, denk? Een winkelwagentje stuur je ook vanaf de achterkant en dat is nogal een stuk kleiner. Of een rubberboot. Of een mammoettanker. De lengte is gewoon veel beter in te schatten als je vooruit kijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meerder zoals aangegeven onder andere: de stuurhut wil je zo kort mogelijk op de motor.
Je kijk beter naar voor als naar achter. En op zee duik je nogal met de neus de golven in en zie je steeds heel weinig.
Overigens zijn er een paar zandboten die vanaf IJmuiden de binnenlanden ingaan die wel hun stuurhut voor hebben staan. Die is daarom zo laag dat ze onder de dekhoogte blijven.
Wat handig is als ze gebieden in moeten die lage bruggen heeft in de Amsterdamse regio