Waarom is het bij het aanleggen van een boot meestal de vrouw die aan wal moet springen om aan te leggen, terwijl de man aan boord blijft?

Bovenstaande is mijn observatie, nu ik sinds een paar jaar aan het water woon.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
2.4K

Het beste antwoord

in de binnenvaart waar de schipper met zijn vrouw aan boord werkt ,is het voor bijna 90 % de vrouw die aan het roer staat bij het afmeren , dan staat de schipper voorop om een touwtje vast te zetten , omdat deze kundig zijn in het om de paal mikken van een touw , op de plezier vaart stapt er iemand aan wal en gaat dan het schip met de hand vast houden , dat kan omdat het maar een klein vaartuig is
+ de pleziervaart schippers hebben (soms)ook wel een beetje haantjesgedrag , want als je het hele jaar op kantoor zit en je beleefd geen drol , dan moet je in de vakantie natuurlijk wel aan je partner laten zien hoe goed de KAPTEIN kan varen
dus moet matroos mama de orders van de gezagvoerder wel even opvolgen , binnen schepen zijn ook veel beter uitgerust dan pleziervaart ,kopschroeven ,radar, veel pk's , spudpalen ja dan voel je je als schippers vrouw een hele stuurman

Toegevoegd na 2 minuten:
ga in de vakantie eens bij eens sluis staan waar veel pleziervaart is , je lacht je rot als je ziet wat daar allemaal gebeurt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat de boot meestal bestuurd wordt door een man, om aan te meren moet je ook bijsturen. De meeste boten worden bestuurd door de man, net zoals bij autorijden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappige vraag!
Ik denk dat de meeste mannen denken dat ze beter de boot kunnen besturen dan hun vrouw, en daarom haar met de tros de wal op sturen (of liever: laten springen)!
Daar komt bij dat vrouwen veel leniger zijn dan mannen, en beter de afstand boot-wal kunnen bespringen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bessy, in het algemeen zijn tot nu toe mannen beter in bespringen dan vrouwen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlak ons vrouwen niet uit.........
Omdat de man (denkt dat hij) de kapitein is aan boord van het schip en hij de bemanning (de vrouw) opdracht kan geven.
Mannen hebben in het algemeen een beter ruimtelijk inzicht en dat heb je nodig bij het manoeuvreren van het schip en aanleggen
Misschien zijn vrouwen leniger met springen en handiger met draad en touw?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Etab, het is een algemene vraag en niet persoonlijk aan jou gericht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar is te vinden dat uw informatie dat de man in 99 % van de gevallen het vaarbewijs heeft juist is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Etab zegt:
"Aantal afgenomen examens in 2009, 2010 en 2011 en het percentage mannen en vrouwen. Dat ligt zo rond 13%"
Ben benieuwd als mannen en vrouwen 13% van het geheel uitmaken, uit welke soort dan de resterende 87% bestaat.
mijn vrouw geniet van de tocht en wil helemaal niet aan het roer zitten.
Gevolg is dat ze zo weinig ervaring heeft dat ik de aanleg manoeuvres doe. Dus staat zij voorop.

Overigens is aan wal springen eigenlijk niet goed. Je loopt risico ertussen te vallen. of te struikelen.
Rustig aanvaren en met beleid aanleggen. en dan rustig van boord stappen.
Vaak zie je dat met afvaren ook. De boot ligt vast aan de bolder. Maar hij moet langs de bolder terug vast op de boot. Zo kan de hulp voorop aan boordblijven staan en niet af te duwen en dan moeilijk en gevaarlijk er nog even op te springen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als bootjesbezitter kan ik uit eigen ervaring antwoord geven. Mijn man is idd de kapitein aan boord :), maar niet omdat hij zichzelf heel goed vindt maar omdat ik het aanleggen van de boot (zonder boegschroef) gewoon lastig vind dus dat laat ik liever aan hem over. Hij zou graag zien dat ik ga oefenen maar tot dusver vind ik dit een prima taakverdeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is natuurlijk niet zo dat vrouwen slechter manoeuvreren dan mannen; alleen die vrouwen die je ziet hebben een man genomen om dat voor hen te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat vrouwen uiteindelijk alle touwtjes in handen hebben en het ook nog eens zo is dat de beste stuurlui aan wal staan. ;-)