Zijn barstjes en krasjes in de gelcoat van een polyester bootje schadelijk?

Ik heb recent een Norman Cruisers Inter 630 uit 1980 gekocht, vermoedelijk van de eerste eigenaar. Uniek aan deze boot is, dat hij nog in zijn originele gelcoat zit en niet is overgeschilderd. Wel zitten er hier en daar barstjes in de gelcoat (bijvoorbeeld bij de preekstoel), is dit schadelijk met betrekking tot osmose (en moet ik ze dus opvullen), of is het puur esthetisch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
2.3K

Antwoorden (1)

Waar op te letten bij de aankoop van een 2ehands polyester visboot:

Bij het kopen van een 2ehands visboot moet je niet alleen op de prijs letten maar nog belangrijker is de staat van onderhoud en de staat waarin de boot verkeerd,
Haarscheurtjes:
Dit zijn kleine scheurtjes in het polyester die verschijnen bij het ouder worden van de boot ,deze kunnen een probleem gaan opleveren als er bijvoorbeeld regenwater in komt in combinatie met vorst,de scheurtjes worden dan steeds groter en kunnen een poreuze boot tot gevolg hebben,ook aan de boven zijde kan door deze scheurtjes water in de dubbele bodem komen te staan,met als gevolg een zwaardere boot , meer brandstof gebruik en minder snel in plane te krijgen.
Osmose :
Dit zijn blaasjes in het polyester ,komt ook vaak voor bij oudere boten en kunnen een poreuze boot tot gevolg hebben doordat de gelcoating niet meer goed op het polyester zit.
Polyester heeft een spons achtige werking en zuigt zich dan ook vol met water.
Spiegelproblemen.
Vooral bij de oudere Rana boten willen de spiegels nogal eens verweekt zijn, dit komt doordat er water tussen de 2 schalen van de boot komt , bij de spiegel zit hout ter versteviging verwerkt ,door het water kan dit hout gaan rotten wat de stevigheid van de spiegel niet ten goede komt.
Let daarom bij de grotere boten of er scheuren in het polyester bij de spiegel zitten, dit kan wijzen op een verzwakte spiegel.

.