kent men in de onderwaterwereld valstromen zoals valwinden in de luchtvaart?

In de luchtvaart kent men valwinden en stukken waar het vliegtuig naar beneden zakt als gevolg van luchtdrukverschillen. Kent men deze in de zee ook? ( b.v. duikboten zouden er last van kunnen hebben) en als ze er zijn hoe heten deze dan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten

Het beste antwoord

Onderstroom is een zeer vaak voorkomend natuurfenomeen tussen zeeën en rivieren. Zo verdampt zout water sneller dan zoet water, waardoor er op plaatsen waar zoetwaterrivieren in een zoute zee uitkomen, zorgen voor een watercirculatie waarbij het zout water sneller verdampt dan dat er zoet water vanuit de rivieren aangevoerd wordt. Dit zorgt voor een onderstroom van zout water. Je kan dit vergelijken met onderwater golven. Dit is het gevolg van ofwel thermiek, zeestraten, onderwaterbeving (tsunami) maar ook soms gewoon de wind op het water.
Een oostenwind in ons land zorgt ervoor dat het oppervlaktewater van het land weg wordt geblazen, terwijl er onder het oppervlak de zee naar het land blijft stromen. Golven trekken zich terug aan de kust en zorgen hierbij ook voor een onder het wateroppervlak zijwaarste kolkbeweging (je kan dit voorstellen als een jojo).
In stromende rivieren kan plaatselijke onderstroom in stand gehouden worden doordat er uitholling in of onder rotsen zijn. Zo komt het stromende water in een neerwaartszuigende kolkbeweging waar menig 'avonturiers' in verdronken zijn. Ook heb je vaak in tropische gebieden dat er bij moessonregens zulk een grote hoeveelheid water in een rivier terecht komt, dat dit met grotere snelheid en kracht dan het oppervlaktewater wordt voortgestuwd. je wordt dan letterlijk onderuit gehaald als je in lager gelegen gebied in een rivier staat pootje te baden (eigen ervaring ;) )
Zelfs op plaatsen in vijvers of grote meren waarvan je verwacht dat het water stilstaat, kan een groot temperatuur- of diepteverschil ook een plotse val of stijging van het water bezorgen.

Daarom, als je net als ik een waterrat bent, altijd eerst goed informeren vooraleer je zomaar een verfrissend duikje neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja die zijn er zeker daar warmwater omhoog gaat en koud water naar benenden dus een vorm die je valstromen kan noemen is er zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb eens in een cessna gevlogen, dit toestel danste als het ware door de lucht. Ik neem aan dat dit in grotere vliegtuigen met hogere snelheden minder is, maar ook deze hebben last van luchtdrukverschillen onder de vleugels, is dit in de waterwereld ook zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google eens op internet en kijk maar eens wat grote toestellen kunnen vallen, gebeurd zeer regelmatig
Jazeker, de Koude en de Warme Golfstroom zijn er voorbeelden van. Maar ook op kleinere schaal komen ze voor. Een duikboot moet daar zeker rekening mee houden.