Mag je op je 15e vaarbewijs examen doen?

Vanaf je 18e mag je zelf varen had ik ergens gelezen met een vaarbewijs. Er stond dat je onder de 18 jaar je vaarbewijs mag halen en op je 18e je brief dat je geslaagd ben ofzo kon inleveren tegen een écht vaarbewijs. Maar is het dan ook zo dat je op je 15e je vaarbewijs mag halen, er stond verder niks bij vanaf welke leeftijd. Als ik me vaarbewijs heb, onder de 18 jaar, mag ik dan ook varen met een volwassene bij me?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
2.4K

Het beste antwoord

Het klopt dat je je vaarbewijsexamen voor je 18e verjaardag mag afleggen. Zodra je geslaagd bent krijg je met je verklaring op je 18e pas echt je vaarbewijs. Voor die tijd ( ook al heb je een verklaring) mag je niet zelfstandig op een snelle motorboot (>20 kmp uur of boot langer dan 15 meter) varen. Ook niet wanneer er een ouder persoon met vaarbewijs met je meevaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, je mag examen doen. Je krijgt je vaarbewijs pas als je 18 bent en dan is ook pas geldig. Het maakt niet uit of je een volwassene bij je hebt. Kijk anders even op de link.