Hoeveel toeren per minuut draait de motor van mijn buitenboordmotor?

Mercury 2 takt 2 cilinder 7,5 pk bouwjaar: 70/80

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
5.6K

Antwoorden (2)

Ik verwacht toch minimaal 1500-2500RPM . Ik ken dit type niet zo goed,dus het is een te verwachten aantal. Prima motor voor een zeil-vissers of werkbootje.Lekker rustig en met weinig overbodige herrie on-board.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij de 2 cylinder motor met de rode streep op de kap? (indien blauwe streep dan is hij eind jaren 70)

Hoeveel toeren de motor maakt is zo niet te zeggen. Het hangt af van de schroef die op je motor zit. Ik neem aan dat je geen manual meer hebt van deze motor, daar staat het toerengebied van de motor zeker in.

De motor heeft een werktoerengebied van de fabrikant meegekregen. Ik heb even gezocht maar kan je specifieke motor niet vinden. Echter motoren uit de omringende jaren (tussen 1968 en 1985) met ongeveer hetzelfde aantal pk's zitten in een gebied van minimaal 4000 tot maximaal 4600 toeren. klinkt voor jouw motor ook heel aannemelijk. De truc is om een schroef te nemen die zorgt dat je het toerengebied kunt halen. Met een te kleine schroef (spoed van de schroef) gaat je motor te snel draaien en met een te zware schroef kan je motor het niet bolwerken. Beide zijn niet goed voor de motor.

Stationair zal je motor tussen de 600 en 750 toeren moeten lopen.

2 takt motoren uit latere jaren (vanaf ongeveer 1990) hebben een hoger toerengebied. Deze zitten zo tussen de 4500 en 5500 toeren.

Als er de standaard schroef van de fabrikant op zit dan mag je aannemen dat je motor, mits in goede staat, in het genoemde gebied zit.