accu leeg???

Bij mijn auto brandde al een paar weken het acculampje, soms heel vaag, soms niet. Ik reed dan zonder radio, verwarming of wat aan. Een vriendin van mij leende de auto en reed 14 km en kwam bij terugkomst net tot aan de parkeerplaats voor de deur, auto deed niks meer.
De volgende ochtend startte de auto gewoon weer. Ik heb toch maar de accu eruit gehaald en aan een acculader gezet.
Zou toch de accu kapot zijn of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn, dynamo is ruim een half jaar geleden vervangen.

Toegevoegd na 7 minuten:
dynamo iis vervangen door een nieuwe

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb de accu aan de lader gehad en teruggeplaatst. Bij draaiende motor met een multimeter gemeten en geeft 12,65 aan wat te weinig is.
Inmiddels ook de bon van de dynamo erbij gepakt en blijkt 04-02-2010 een nieuwe geplaatst is nog garantie op, dus morgen even langs die toen die dynamo hadden geplaatst.
Danke voor alle antwoorden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.1K

Antwoorden (7)

Bij mij was het de dynamo die vervangen moest worden.
Het is niet duidelijkl of uw dynamo is vervangen door
een andere of door een gereviseerde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je accu is aan vervanging toe,of je dynamo laadt niet goed bij.
Ge even langs de garage,hier kunnen ze zo meten waar het aan ligt.
Is een kwestie van 5 minuten werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het accu lampje brand en je motor draait is je dynamo stuk.
Als je accu stuk is en je dynamo is goed zal het lampje niet branden.
Als de dynamo pas geleden vervangen is zal daar nog wel garantie op zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, De accu is leeg! Als ik jouw verhaal zo lees dan denk ik dat de accu niet meer wordt bijgeladen door je dynamo. Dit kan betekenen dat je dynamo defect is maar er zijn ook andere factoren die kunnen meespelen, waardoor je accu niet oplaad. Denk aan spanningsregelaar/stroombegrenzer, geoxideerde verbindingen of oxidatie op je accupolen.
Het feit dat je waarschuwinslampje brandt geeft eigenlijk al aan dat er geen lading danwel verminderde lading plaatsvindt. Kan twee redenen bedenken waarom ik vermoed dat je accu niet defect is:
* Bij een defecte accu gaat je lampje niet branden.
* Gezien het feit dat je auto na een nacht te hebben gestaan toch start geeft mij meer een indicatie van de capaciteit je accu omdat deze even kon 'bijkomen'
Ik denk en vrees toch je dynamo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ 1 mooi duidelijk antwoord
alle antwoorden kunnen kloppen.
persoonlijk denk ik , dat u de stroomverdeleler eens moet laten door meten.
succes

Toegevoegd na 20 minuten:
een kapotte accu of dynamo worden uitzichzelf niet weer heel.
heb hier het zelfde geintje ook gehad.
auto uitgeleend en de volgende dood.
anwb kwam er ook niet uit.

Toegevoegd na 25 minuten:
dag moet er tussen ..sorry
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stroomverdeleler! Hoe kom je hierop?
Dat is zo'n ding die de spanning van de bobine verdeeld over de verschillende bougies. En misschien is de automobiel van de vraagsteller wel een diesel. Nou dan kan je lang zoeken naar de verdeler.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke spanningsregelraar dan'. zo beter?
we zullen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@piraatje: Die had ik toch ook benoemd als mogelijke oorzaak?
Maar met respect voor je meedenken en zeker om in deze categorie Auto kennis te mogen delen vind ik wel dat je een plus verdient. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tegenxinnig.... klopt helemaal wat u zegt.
maar er zijn zoveel mogelijke oorzaken. en de meeste mensen zullen direkt zeggen , accu of dynamo.
maar wat zou je denken van de overbruggins spanning van de bobinekabel bijvoorbeeld?
als het een benzine moter betreft dan....haha
bedankt voor de plus , en die krijg je ook van mij.
ik heb zelf ook een lege accu gehad het kan lekkage zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had soort gelijke problemen met mijn auto. Eerst accu vervangen (was op volgens de garagehouder), toen dynamo vervangen en een hele hoop gepruts aan draden....

Uiteindelijk was het de V snaar. Op een of andere vreemde manier slipte hij niet door (geen ijselijk gepiep), maar blijkbaar haalde hij zijn gewenste toeren niet, waardoor ik ook problemen kreeg met stroom. Uiteindelijk andere V snaar opgegooid en hij doet het nu al zowat een jaar zonder problemen!

Mijn tip is dan ook om met een voltmeter op de accu het voltage te meten als de motor loopt. Hij moet dan over de 13 volt aangeven - zo niet - ligt het probleem ergens in het opladen. Dan kan de dynamo kapot zijn (misschien de koolborstels, (laten) reviseren optie). Ook kan de spanningsomvormer (sorry, weet niet of het de officiele term is, maar het gedeelte die er 13.8 volt van maakt na de 1500 toeren). Of in het gekste geval: een niet schreeuwende - maar toch doorslippende - Vsnaar!