Ik heb gehoord dat je vanaf je 16,5 ste al kan beginnen met je autorijbewijs, is dit waar? En mag je dan ook meteen scooterrijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (6)

het is zo dat je je theorie al voor je 18de kan halen.
dan ben je dus al bezig met je rijbewijs(theorie) voordat je 18 bent.
ik geloof dat dit een jaar geldig is.
maar volgens mij mag je niet gaan lessen onder je 18de.

Toegevoegd na 2 minuten:
er zijn wel geruchten dat ze dit willen veranderen.
dat je vanaf je 17de al mag autorijden (examen mag doen).
maar goed, of dat gebeurt is ook niet zeker.

los daarvan, als je je autorijbewijs hebt dan mag je ook op een scooter rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt inderdaad vast met je theorie beginnen, maar kijk uit dat het certificaat nog geldig moet zijn tegen de tijd dat je je rijbewijs haalt.

Verder mag je pas vanaf 18 jaar met een lesauto de weg op. De enige mogelijkheid die ik ken om eerder te lessen, is in een simulator. In Utrecht zit een rijschool die die lessen aanbiedt vanaf 17 jaar. Het is geen vervanging voor echte rijlessen, maar kan er wel voor zorgen dat je minder echte lessen nodig hebt.

Ik ken deze simulator trouwens uit de tijd dat die ontwikkeld werd: ik was destijds proefpersoon bij TNO voor het onderzoek welke lesmethode in een simulator het meest effectief was. Het is behoorlijk realistisch, tot en met het schokkende gevoel als je de motor af laat slaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wetgever is vanplan om mensen vanaf 17 jaar een rijbewijs te laten halen. Met dit rijbewijs mag je dan tot je 18 jaar rijden als er een ervaren bestuurder naast je in de auto zit. Zonder ervaren bestuurder mag het dus niet.
13 jaar geleden
De proef zou al gestart moeten zijn, maar wordt nu hoogstwaarschijnlijk eind 2010, begin 2011 ingevoerd.
De vertraging heeft te maken met de regelgeving en de juridische vastlegging van de regel.
Helaas dus nog even niet.
Het behalen van je theorie heeft nog geen zin, want deze blijft slechts één jaar geldig. Zoals het er nu uitziet moet je dan je theorie later weer opnieuw doen.

Zie ook:
http://www.autorij-instructie.nl/?p=2083
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt me niet logisch want je theorie is maar 1 jaar geldig je moet dan wel snel je rijbewijs kunnen halen na je 18 verjaardag. je mag volgens mij niet voor je 18 de gaan rijden. brommer is een apart rijbewijs waar je tegenwoordig ook les voor moet hebben en ook je theorie moet halen.ze willen het geloof ik wel gaan veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat hier om een proef van 4 jaar.
Waarbij inderdaad je je rijbewijs kan halen vanaf je 17de, en je theorie vanaf 16,5.
Wanneer dat ingaat weet ik niet maar waarschijnlijk vanaf eind 2010 / begin 2011
Er is echter wel een aantal voorwaarden. o.a is dat dat je dan tot je 18de altijd als je rijdt iemand met meer dan 5 jaar rijervaring naast je moet zitten.
Dat is alles wat ik ervan weet
Bronnen: