als je op een auto bied en je krijgt een mailtje dat het goed is moet je dan de auto kopen?

ben zelf gaan kijken ,maar was niks en heb daar nee gezegd

13 jaar geleden
in: Auto's
3.1K

Het beste antwoord

Dat ligt eraan. Wanneer je via Marktplaats dat bod hebt gedaan is deze inderdaad niet bindend. Bij Ebay werkt het anders. Wanneer je de "veiling" wint met jou bod, zit je er aan vast, maar daar staat tegenover, wanneer je met paypal betaald en het product niet aankomt of bijvoorbeeld niet voldoet aan de beschrijving krijg je het geld terug.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wanneer je letterlijk per email hebt gezegd, ik neem hem of iets in die trant heb je wel een rechtsgeldige overeenkomst, maar ik neem aan dat het hier ging om "even komen kijken" en niet "even komen ophalen".

Er zijn trouwens zover ik weet nog nooit zover gekomen dat een verkoper op deze manier een "koper" aan zijn overeenkomst heeft gehouden wanneer koper in verweer ging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je bent nooit iets verplicht, maakt niet uit of je geboden hebt. Je mag altijd nog nee zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je nergens je handtekening hebt gezet op een officieel forumulier dat je verplicht tot kopen, ben je nergens tot verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor, als jou de auto niks lijkt ben je ook niks verplicht.
zou leuk worden, dan kan je dus een foto van een mooie auto erop zetten, daar komen lijkt het een wrak en dan zou je hem moeten kopen?
nee hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Steina58;

Het is helemaal niet ongebruikelijk om bij transacties op marktplaats e.d. accoord te gaan met een bod en er dan toch van af te zien. Niemand kan verwachten dat je een deal sluit op grond van een plaatje als het gaat om dingen als een auto. Dat bod wordt dan gezien als een soort reservering. Mailtje naar de verkoper dat de auto niet aan je verwachtingen voldeed lijkt me wel beleefd en ook voldoende. Misschien volgend keer eerst iets over bezichtiging als voorbehoud afspreken om onduidelijkheden te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Stiena58,
Ik neem aan dat je een site als Marktplaats bedoelt, dan ben je niets verplicht hoor !

Als je op een veilingsite bied, en je bent de hoogste bieder wel.

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stiena58
13 jaar geleden
ja dat was op marktplaats
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooizo, dan ben je niets verplicht
In tegenstelling tot veel antwoorden moet ik waarschuwen.
Als je verklaart dat de koop gesloten is en er zijn getuigen, dan is de koop gesloten.
Het is daarom altijd verstandig dat je je uitspraken vergezeld laat gaan dat de koop gesloten is als eea. aan de verwachting voldoet.
Je moet deksels uitkijken met de term de koop is gesloten of een andere uitspraak die vertaald kan worden dat de koop gesloten is.
Wettelijk is een mondelinge overeenkomst NET ZO GELDIG als een schriftelijke, de laatste is alleen gemakkelijker te bewijzen.
Geef dus altijd aan dat je een koop INTENTIE hebt, totdat je je handtekening gaat zetten.
Zorg dan ook altijd dat je iemand bij je hebt als je gaat kijken.
Je kunt er dan moeilijker ingeluisd worden.
Maar weest ook zelf eerlijk, als je zegt" koop gesloten" of
"DEAL " houd je daar dan ook aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die auto gebreken heeft wat die verkoper niet heeft vermeld . dan kun je de koop nog ongedaan maken .
Zo niet : dan kan het nog een groot probleem worden om die koop ongedaan te maken .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doet de verkoper moeilijk dan ?
Als de auto niet voldoet aan wat je redelijkerwijs van zo'n auto mag verwachten, heb je sowieso het recht om "nee" te zeggen.
Je geeft aan dat je alleen gezegd hebt dat je interesse had, en dat is niet bindend.