Waarom rijden in Europa nog zoveel handgeschakelde auto's?

Een (moderne) automaat rijdt naar mijn mening veel ontspannender en soepeler.
De kosten en verbruik liggen iets hoger...maar de winst in comfort lijkt mij daar tegenop te wegen.
In de V.S. en in veel Aziatische landen rijden voornamenlijk automaten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.5K

Het beste antwoord

Veel mensen in Europa zijn van mening dat autorijden schakelen is. Ik kijk persoonlijk naar het woord AUTO en dan denk ik meteen aan automatisch. Kan me voorstellen dat Verstappen.. dat is een verkeerd voorbeeld.. schumacher veel efficienter kan schakelen met de hand dan een automaat dat kan, omdat hij incalculeert hoe hard hij door de bocht kan gaan en zo efficient mogelijk :-)

Ik vind schakelen overbodig, vooral als je bijna dagelijks in de file staat. Autorijden is voor mij gemak en daar hoort bij mij schakelen bij. Toch denk ik dat veel mensen in Europa het ook (bewust) geen kans geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

U lijkt het antwoord zelf al te geven.

Weliswaar dit maar toch dat. Het is maar net waar je het zwaarste aan tilt. Daarbij heerst er hier nog steeds een cultuurtje waarbij een echte vent handschakelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat handgeschakeld veel sportiever rijdt, en leuker is om te doen voor de meeste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder mietjes bedoel ik niet bejaarden en gehandicapten overigens.
"Een automaat is voor vrouwen". zegt mijn buurman die beroepschauffeur is.
13 jaar geleden
Een automatische versnellingsbak kost incl. die fijne Nederlandse bpm al snel 2.500 of meer. Bovendien zijn de kleinere auto's die we in Europa rijden niet heel geschikt voor een automatische bak en vaak niet eens met automaat te krijgen.

Ik heb zelf een automaat en wil nooit meer anders.
paulus811
13 jaar geleden
Omdat het voor jouw soepeler rijdt hoeft dat niet voor iedereen te gelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kosten van een automatische bak, levensduur en vooral het imago van een automaat is bij heel veel mensen nog steeds slecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schakelauto's rijden sportiever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een schakelbak en mijn moeder rijdt een automaat. Ik merk vaak dat haar auto langzamer optrekt, iets wat mij niet perse irriteert, maar haar wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is vooral een gevoelskwestie, bij een handgeschakelde auto denken sommige mensen de auto meer onder eigen controle te hebben, terwijl dat niet zo is. Vooral de moderne automaatbakken schakelen beter dan hoe de meeste mensen het zelf kunnen doen, en als je echt sportief wilt rijden is er bijna altijd een 'kickdown' om iets meer toeren te kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De nieuwe generatie auto's met automatische versnellingsbak kun je niet meer vergelijken met die van vroeger . ze zijn allemaal elektronisch aangestuurd , gerobotiseerd en heel ingewikkeld in opbouw . De verbruiks verschillen zijn geringer geworden ,en in het stop en go verkeer een stuk handiger . Nadelen zijn dat je niet mag opslepen ( enkel een kort stuk met lage snelheid ) , je kunt ze niet aantrekken met een andere auto , dat gaat niet . De hoge kosten waneer zo'n automatische bak kapot loopt , en ze zijn iets trager in acceleratie en eindsnelheid . Hier ziet men minder automaten omdat de afstanden vaak kleiner zijn , en de angst dat buiten de garantie wat aan zo'n bak komt en daardoor hoge kosten , en het idee dat ze sloom rijden . Mijn volgende wordt ook een automaat !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een automaat vervelender is voor mensen met reisziekte. Een automaat rijdt tenzij je remt. Een handgeschakelde auto kun je het laatste stukje uit laten rijden om rustig tot stilstand te komen terwijl je bij een automaat moet remmen. Dit geeft een onrustigere stop en dat maakt mensen sneller wagenziek.

Ik weiger mee te rijden in een automaat zonder wagenziekte pilletjes. Het zijn gewoonweg kost machines.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor de liefhebber ,ieder zijn eigen keus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat nog geen wegenbelasting en BPM vrije automaat....Prijs verschil per jaar wordt zo dermate hoog dat ik kies voor een handgeschakelde bpm en wegenbelastingvrije diesel. (Aanschaf Voordeel: 5-7000 aan BPM, en jaarlijks 1000 aan wegenbelasting, bpm voordeel ook

Een echt voordeel voor de handgeschakelde bakken vind je vooral in heuvels en bergen als je tevens een aanhanger trekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind een automaat heerlijk, want op lange ritten kan ik lekker op de schoot van mijn man liggen, en dan heeft hij een hand vrij om mijn haren te kroelen, en dan val ik zo in slaap! Dus alles heeft een voordeel! Ikzelf rijd in een schakel auto, en dat houd me lekker wakker!!!!