Verkeerd schakelen schadelijk?

Ik wilde naar de 1. Maar ging naar de 3. De auto sputterde wat en viel uit. Ging wel weer aan maar moet nu service voor de motor zegt ie. Is dit erg?

een jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Antwoorden (1)

Vermoedelijk is het niet erg.
Als je bij stilstand of heel langzaam rijden zélf per abuis naar zijn 3 schakelt in plaats van naar zijn 1, kan het inderdaad gebeuren dat de motor afslaat. Schadelijk is zoiets niet, maar ik kan me voorstellen dat het oranje ‘motor-symbooltje’ daardoor oplicht.
Terwijl een motor afslaat is er namelijk kortstondig sprake van een abnormale bedrijfstoestand en in een moderne motor zitten meerdere sensoren die dan constateren dat er even iets niet klopte. En voor alle zekerheid gaat dan het motor-‘pictogrammetje’ met een oranje kleur branden.
Waarschijnlijk wordt er dan niets bijzonders gevonden als de garage het geheugen uitleest.

Behalve als (in een uitzonderlijk geval) een systeem domweg niet deed wat de bestuurder ingaf. Dat een (elektronisch bediende) versnellingsbak dus zélf een verkeerde versnelling inschakelde; dán is er wellicht wél iets niet in orde.

Maar als de auto nu weer normaal rijdt is er vermoedelijk niets echt mis. Maar het is wel aan te raden zodra het kan even langs de garage te gaan en de 'storing' die in het geheugen is opgeslagen te laten uitlezen.
Bordensteker
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
Bij garage laten uitlezen en resetten kost meestal niets. Maar grote kans dat na 4 of 5 keer starten (niet direct achter elkaar, maar bij normaal gebruik) het lampje vanzelf weer uitgaat. Als de motor nu weer normaal functioneert en dat blijft doen, snapt het motormanagement op een gegeven moment zelf ook dat het lampje wel weer uit kan.