Mijn auto rolt achteruit tijdens de hellingproef, ondanks dat die op de handrem staat. Tips?

Ik moest vandaag een hellingproef doen bij een nogal steile dijk. Ondanks dat de auto op de handrem stond, zakte mijn auto (Chevrolet Spark LPG) langzaam achteruit naar beneden. Uiteindelijk ben ik met veel gas en redelijk veel paniek toch weggekomen.

Is er iets mis met de handrem of kan dit gewoon gebeuren bij hele steile hellingen? En hoe kan ik dan toch het beste wegkomen, zonder achteruit te rollen?

Als een echte leek op het gebied van auto's worden jullie tips en inzichten zeer gewaardeerd!

een jaar geleden
in: Auto's
5.3K
Ritsuka
een jaar geleden
Had je de handrem wel goed aangetrokken?
larissa
een jaar geleden
Ik heb de handrem zo strak aangetrokken als ik kon. Ik merkte namelijk eerst dat die niet ver genoeg stond, inderdaad. Maar, ik zal vanavond nog een keer terugrijden en kijken of die nog verder kan.
RE
een jaar geleden
De achterremmen zijn versleten of de handrem moet opgesteld worden. Normaal moet hij blokkeren bij 5/6 klikken.

Antwoorden (1)

Als dit niet goed gaat ligt dit aan een foute coördinatie van de voorwaartse- en achterwaartse krachten,
Met andere woorden, je laat de handrem al los waardoor de auto naar achteren beweegt, terwijl je het koppelingspedaal nog niet hoog genoeg hebt, zodat de motor geen voorwaartse kracht aan de auto kan geven.

Als je op de helling staat met de handrem aangetrokken moet je eerst de koppeling op laten komen met wat gas erbij geven.
Als je voelt dat de auto vooruit wil, maar dat niet kan "omdat die tegen de handrem aanrijdt"
Dan kun je de handrem lossen, omdat er dan een impuls aanwezig is, die de auto naar voren duwt,

Dus eerst "tegen de handrem aan rijden" en dan pas de handrem ontspannen..
Edraket
een jaar geleden
Computoon
een jaar geleden
Dat werkt bij een goede werking van de handrem. Vraagsteller schrijft:
"Ondanks dat de auto op de handrem stond, zakte mijn auto (Chevrolet Spark LPG) langzaam achteruit naar beneden." De handrem zou echter in staat moeten zijn een stilstaande dan wel geparkeerde auto op zijn plaats te houden. Anders is de handrem niet goed.
larissa
een jaar geleden
@edraket Bedankt voor je reactie. Excuus, ik was misschien wat onduidelijk, maar het probleem was echt tijdens het stilstaan. Ik moest namelijk even wachten en had om de auto op zijn plek te houden de handrem zo strak mogelijk aangetrokken. Desondanks zakte de auto langzaam naar beneden. Ik vroeg me als beginnend bestuurder af of dit dus aan een foutieve handrem ligt of dat dit 'normaal' is bij hele steile dijken. En, als dat laatste, wat ik dan het beste kan doen. @computoon uit jouw reactie kan ik het eerste opmaken. Ik zal even langs de garage rijden. Bedankt!
Computoon
een jaar geleden
Nog een tip van de ANWB: "U vraagt in welke versnelling je de auto het beste kan parkeren. In de eerste versnelling (of achteruit) is de auto het beste vergrendeld. In een hogere versnelling zou de motor gemakkelijker kunnen meedraaien als de auto een duwtje krijgt. Op hellingen blijft het advies om de parkeerrem cq handrem te gebruiken. " Dus bij parkeren op een helling zou de combinatie handrem + in versnelling (of achteruit) het beste zijn. Op andere plaatsen lees je weer dat je de handrem bij vorst niet moet gebruiken bij het parkeren wegens bevriezingsgevaar van de handremkabel.
Computoon
een jaar geleden
Nog ergens gelezen: "De handrem moet, volgens de APK-eisen, anderhalf keer het gewicht van de auto kunnen afremmen."