Mag je een boete krijgen zonder staandehouding?

Ik reed zojuist een zebrapad naast een winkelstraat. De politie reed echt tegenover mij en kwam later een beetje meerijden (was niet heel duidelijk of ze achter me aan kwamen - denk het niet, omdat ze zelf een andere afslag namen) Bij dit zebrapad staat een hele smalle stoep en daar staan vaak mensen te wachten op hun eten en dus niet zo zeer over aan het steken, maar dit leek dus wel zo, omdat ze vaak dicht op het zebrapad staan.

Kan de politie dit mij aanrekenen? Er wilde niemand oversteken, maar misschien hebben zij wel het idee dat er iemand kon of wilde oversteken. En ik heb geen zin om dan een boete van 400 euro bijna te krijgen.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Op het web las ik namelijk dat dit niet mag, de politie had wel namelijk de ruimte om even te stoppen en dit eventueel door te geven
TurfGraver
2 jaar geleden
Ja, je kunt een boete krijgen zonder staande houding. Denk aan roodlicht, snelheid....
Dan krijg je hem op kenteken.
nul1
2 jaar geleden
Heb mijn antwoord aangepast.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@turfgraver het was dus geen snelheid of roodlicht boete zoals vermeld. Een situatie met een zebrapad..
TurfGraver
2 jaar geleden
Klopt Laraheijen,
Maar op de vraag:
"Mag je een boete krijgen zonder staandehouding?" Is mijn reactie.
Antwoord van nul1 lijkt mij voldoende.
Utrecht
2 jaar geleden
En ik heb geen zin om dan een boete van 400 euro bijna te krijgen. Als je een boete bijna krijgt, is er toch niets aan de hand?

Antwoorden (1)

Staandehouding is verplicht, tenzij er geen reële mogelijkheid was om de bestuurder Staande te houden.

Wanneer er geen staandehouding plaatsvindt, moet de agent of handhaver kunnen verklaren waarom hij dat niet heeft kunnen doen.

Er zijn situaties waarin staandehouding niet verplicht is, een aantal voorbeelden:
Flitspalen, radarcontroles, trajectcontroles en scanauto’s, parkeergedragingen (terwijl je niet bij het voertuig bent), wanneer je zelf een mogelijke staandehouding verhindert, andere werkzaamheden met een hoge(re) prioriteit enz.