Geldt het bord op de foto voor alle drie de rijstroken?

Op de afbeelding zie je de situatie. Aan de rechterkant zie je de snelheidsborden 50&30. En aan de linkerkant van de weg staat er alleen een verkeersbord met 50. Geldt het bord met 30 voor alle drie de rijstroken? Mocht je op de twee meest linker rijstroken rijden…

Picture for question
2 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Antwoorden (1)

Het bord met 30 geld alleen voor de afrit, de meest rechtse baan. Dat komt omdat je daar op een tankstation afrijd.
2 jaar geleden
Bordensteker
2 jaar geleden
De lokatie is de Prins Bernhardweg te Zaandam, in westelijke richting:
https://www.google.com/maps/@52.4550977,4.8338441,3a,75y,288.66h,88.16t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBHA5CczAjl3gpMNRsv7udw!2e0!7i16384!8i8192 Op die uitvoegstrook geven ze je vrijwel meteen na dat bord 50 een bord 30, en dan een bord 5 kort voor de inrit van dat tankstation.
De hoofdrijbaan zal na deze borden doorgaans wel 50 blijven rijden. Maar theoretisch zouden ze terug moeten naar 30 bij het zien van het alleen rechts geplaatste bord 30 iets verderop.
Bij het ‘derde’ bord met de 5 ziet men aan die inrit wel dat het alleen bij die inrit hoort. Nogal onduidelijke (tijdelijke) situatie voor wie daar niet bekend is, en deze plaatsing van borden lijkt me onreglementair.
In de praktijk werkt het meestal wel, aangezien het verkeer voor je zijn snelheid toch niet verder vermindert dan men weet dat nodig is, en als je zelf aan het uitvoegen was, ga je wél rekening houden met ineens borden voor nóg lagere snelheden.