Hoe duur is elektrisch rijden? (prijs per kilometer gemiddeld)?

Gemiddelde prijsklasse elektrische auto in vergelijking met een benzine auto (liters / KwH)

2 jaar geleden
in: Auto's
1.8K
ronron1212
2 jaar geleden
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/wat-kost-het

Antwoorden (2)

Gemiddeld kost elektrisch rijden per km ongeveer evenveel als benzine rijden.
Bron: https://carjack.be/nl/news/kost-elektrische-auto
2 jaar geleden
Hoeveel kost het opladen van een elektrische auto nou precies? Als we een vergelijking maken met een elektrische auto, een auto op benzine en een auto op diesel per gereden kilometer, komt de elektrische auto als goedkoopste uit de bus.

De kosten per kilometer voor een elektrische auto zitten namelijk op (gerekend op thuis opladen) ongeveer €0,029. Een auto die op diesel rijdt, verbruikt gemiddeld €0,063 per kilometer, een auto die op benzine rijdt zelfs €0,076 per kilometer. Na de elektrische auto is een auto op LPG het goedkoopst, met €0,031 per kilometer. Let wel, als je gebruik maakt van een openbare laadpaal zit je al gauw op €0,0675 per kilometer. Een elektrische auto is hiermee nog steeds voordeliger dan een auto die rijdt op diesel of benzine.
fremar
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
De kosten per km omvatten vele malen meer dan de kosten van elektriciteit of benzine.
Griffin
2 jaar geleden
Ik rijd elektrisch, en het scheelt mij €1200 op jaarbasis alleen al aan brandstof.
SentWierda
2 jaar geleden
@Griffin. Ja, zo kun je autorijden ook benaderen: alleen de brandstofprijs,. Maar is dit gechargeerd?
Want: wat kost het oplaadpunt thuis en wat kost de elektrische auto in vergelijking met de benzineauto?
En als er niet thuis een oplaadpunt is: wat kost opladen bij een publieke laadpaal? Minder of meer dan benzine? Elektrisch opladen kan soms meer kosten dan benzine...