Bouw ik schadevrije jaren op terwijl ik na 10 maanden schadevrij rijden op reis ga?

Hoi,

Weet iemand hoe het zit met het “schade vrije jaar” die ik evt bij mijn auto zou kunnen opbouwen als ik in oktober de auto op naam zet en in juli/augustus mijn auto verkoop en op reis ga? Ik heb dan 8-10 maanden in een auto gereden (hopelijk schadevrij) bouw ik dan alsnog helemaal niets op en moet ik daarna weer op 0 beginnen of? Hoe zit dit precies.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Toevoeging: en stel ik zou de verzekering voor 1 hele jaar betalen, en ik maak er 10 maanden gebruik van, krijg ik dan van die overige 2 maanden geld terug?

Antwoorden (1)

Bij de meeste verzekeraars bouw je wel een schadevrij jaar op in 10 maanden, vaak al na 6 maanden. Indien je de verzekering opzegt binnen 1 jaar, wordt de verzekerde periode afgerond naar een heel jaar. Langer dan een half jaar wordt dan geregistreerd als 1 heel jaar.

Er zijn echter een paar verzekeraars die andere regels kunnen hanteren. Controleer je eigen polis of vraag het na bij je eigen autoverzekering.

Je opgebouwde vrije jaar blijft meestal 3 jaar geldig. Bij enkele verzekeraars is dit 4 of zelfs 5 jaar. Bij een enkele verzekeraar maar 2 jaar.
Inekez1