Gaat het vermogen van je auto achteruit als je meestal binnen de bebouwde kom rijdt?

Gaan pk's verloren van je auto wanneer je vrijwel altijd binnen de bebouwde kom rijdt (traag stadsverkeer)? Zo ja, hoe kan dit? In de buurt zijn enkele 100km-wegen, op zich al niet hoge toegestane snelheid, maar ook nog eens langs bedrijventerreinen waar doorstroming van het verkeer ook allemaal moeizaam gaat; geen vlotte doorstroming. Wat kun je het beste doen om het vermogen te behouden?

2 jaar geleden
in: Auto's
1.6K
ronron1212
2 jaar geleden
Overdag mag je nergens harder dan 100.
SentWierda
2 jaar geleden
Binnen de stadsgrenzen zijn meestal ook 70 km en 80/100 km wegen.
Vaak 70 km op een rondweg en 80 of 100 km op een snelweg die binnen de stadsgrenzen komt.

Antwoorden (1)

Het vermogen kan achteruitgaan bij gebruik alleen stadsverkeer. Dit is niet te wijten aan de lage snelheden, maar meer aan het niet op bedrijfstemperatuur komen van de motor.
Onvoldoende temperatuur van de motor lijdt tot onvolledige verbranding, en hierdoor vervuiling van de motor en het uitlaatsysteem. En dat heeft dan weer tot gevolg dat er vermogensverlies optreedt.
Wat je hiertegen kunt doen, is er voor zorgen dat de motor van tijd tot tijd een keer goed op temperatuur komt.
Toegevoegd op 23 september 2021 09:04: tekst
jc54
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Als ik dit antwoord lees, dan is stadsverkeer an sich geen probleem als je maar lange ritten in de stad maakt.