Mag je bij je rij-examen bij de bijzondere verrichting keren d.m.v. steken meer dan drie keer steken?

Bij het rij-examen van het CBR worden er bijzondere verrichtingen getoetst. Één hiervan is keren door middel van steken. Dit kan in minimaal drie keer steken en mijn oude rij-instructeur zei dat als het niet lukt dat het ook toegestaan is om vijf keer te steken. Echter zegt mijn nieuwe rij-instructeur dat het CBR het niet meer goedkeurt als je meer dan drie keer steekt. Ik heb geprobeerd dit op te zoeken op de site van het CBR, maar kon hierover niks vinden. Kan iemand mij - liefst met bron - bevestigen of dit zo is?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Auto's
1.7K
tinus1969
2 jaar geleden
Heb je het CBR al gemaild?

Antwoorden (1)

Je moet in principe tijdens het praktijkexamen in drie keer steken.
Er zijn twee uitzonderingen.
1. Als je tijdens het praktijkexamen moet steken in een straat waar naar het inzicht van de examinator het steken niet in drie keer mogelijk is, dan mag het ook in vier of vijf keer.
2. Als je erg onzeker bent over het steken dan kun je een tussentijdse toets van het praktijkexamen doen en dan gaan steken. Lukt dit in drie keer, dan krijg je vrijstelling van deze bijzondere verrichting tijdens het echte examen.
Bronnen: https://www.anwb.nl/auto/rijbewijs/tips-auto/bijzondere-verrichtingen-auto
en https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/auto/praktijkexamen-auto/tussentijdse-toets-doen.htm
en https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/5103-straatje-keren-of-steken-bijzondere-verrichting.html