Mag ik met een autorijbewijs voor automaat ook in een half automaat rijden?

Hi, ik heb alleen een auto rijbewijs voor automaat, mag ik hiermee ook in een half automaat (auto) rijden?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Auto's
3.7K

Antwoorden (1)

"Het CBR zegt hier het volgende over. Rijbewijs met code 78 betekent: Alleen geldig voor voertuigen met automatische schakeling. Deze code komt op het rijbewijs wanneer het rijexamen is afgelegd in een voertuig zonder koppelingspedaal.

De naam half-automaat stond vroeger voor een auto waarbij wel fysiek geschakeld moest worden maar die geen koppelingpedaal had. De huidige gerobotiseerde handbakken schakelen volledig automatisch en vallen dus niet onder de noemer half-automaat.

Met code 78 mag u dus in elke auto zonder koppelingspedaal."
Toegevoegd op 21 september 2021 17:24: bron
Computoon
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ja de huidige, maar als ik een auto neem uit 2002?
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Heeft je auto uit 2002 een koppelingspedaal? Zo ja, dan mag je er niet in rijden. Zo nee, dan mag je erin rijden.