Verdienen sommige automerken goed aan onderdelen?

Verdienen sommige automerken goed aan (essentiële) onderdelen? Met een kennis die zich bezighoudt met auto's had ik het erover en volgens hem zouden bepaalde automerken onderdelen bewust duur maken, als een soort verdienmodel. Hij zei (1) bepaalde luxe merken gaan ervan uit dat een auto X-km goed loopt (voor bijvoorbeeld eerste eigenaar); (2) vanaf bepaalde km-stand moet van alles vervangen worden en zijn onderdelen duur.
Hij had het over een bepaald model/type -noem hier geen merknamen- dat je veel ziet aangeboden tussen € 3000,- en €5000,-. Bij dat model lijkt het alsof je veel waar voor je geld krijgt. Maar het probleem is volgens de kennis dat bij dit specifieke type bijna altijd de distributieriem vervangen moet worden en de koppakking vaak lek is. Reparatie kan dan zomaar hetzelfde aanschafbedrag van de occasion zijn of een veelvoud daarvan. Kan het zijn dat automerken expres goed verdienen door bepaalde onderdelen veel te laten 'slijten' bij normaal gebruik en dan exclusief deze onderdelen te leveren?

2 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
LeonardN
2 jaar geleden
Dat zal vast, is een bekend verdienmodel. Beste voorbeeld is wellicht printerinkt die exclusief bij een printer past. Printer kost nog geen 50 eu maar een set originele kleureninkt (bijna) meer.
Besef overigens wel dat het opslaan van onderdelen van allerlei modellen over allerlei jaren een enorme opslag betekent, met enorm prijskaartje.
Van Mercedes kan je nog originele onderdelen van auto's bestellen uit de jaren '70 (althans dat kan een paar jaar geleden nog). Dat dat dan wat kost begrijp ik ook.
tinus1969
2 jaar geleden
Dubieus verhaal van je kennis. Een distributieriem is geen extreem duur onderdeel (denk aan 100 euro) en de fabrikant verdient daar niet veel aan. Distributieriem vervangen is duur omdat een monteur meerdere uren bezig is met vervangen - de motor moet deels uit elkaar. Verder moet een distributieriem nou eenmaal na 100-150K km vervangen worden, dus pakweg elke 5-7 jaar. Bij oudere auto’s is jaarlijks onderhoud duurder dan afschrijving. Maar de jaarlijkse kosten zijn meestal lager dan de jaarlijkse afschrijving van een nieuwe auto; die kan moeiteloos oplopen tot 10.000 euro per jaar.
Griffin
2 jaar geleden
@LeonarD "Dat zal vast, is een bekend verdienmodel. Beste voorbeeld is wellicht printerinkt die exclusief bij een printer past. Printer kost nog geen 50 eu maar een set originele kleureninkt (bijna) meer."
Die vergelijking loopt een beetje mank, ik heb jaren BMW gereden, en die valt niet echt in de goedkope categorie, en de kosten in de garage zijn navenant. Laatste reparatie voordat ik elektrisch ging rijden waren de koppelingsplaten vervangen voor €1350,-
LeonardN
2 jaar geleden
@Griffin
Ik zeg (en de vrager) zeggen toch ook niet ALLE automerken.
Juist BMW is dus al geen lekker voorbeeld, dat is nu juist een duur merk per verkochte auto, die haalt DAAR dus de marge wel.
Bij printers (althans consumentenprinters) is het zo dat alle merken dat systeem hanteren. Ik kan me best voorstellen dat SOMMIGE automerken dat trucje afgekeken hebben.
Goedkope automodellen, dure onderdelen.

Antwoorden (1)

Een fabrikant die onderdelen gebruikt die "extra snel" slijten, die gooit zijn eigen ruiten in. Er zijn altijd fabrikanten van imitatie-onderdelen, die hun onderdelen goedkoper kunnen leveren (en vaak van betere kwaliteit zijn).
jc54