Verdienen sommige automerken goed aan onderdelen?

Verdienen sommige automerken goed aan (essentiële) onderdelen? Met een kennis die zich bezighoudt met auto's had ik het erover en volgens hem zouden bepaalde automerken onderdelen bewust duur maken, als een soort verdienmodel. Hij zei (1) bepaalde luxe merken gaan ervan uit dat een auto X-km goed loopt (voor bijvoorbeeld eerste eigenaar); (2) vanaf bepaalde km-stand moet van alles vervangen worden en zijn onderdelen duur.
Hij had het over een bepaald model/type -noem hier geen merknamen- dat je veel ziet aangeboden tussen € 3000,- en €5000,-. Bij dat model lijkt het alsof je veel waar voor je geld krijgt. Maar het probleem is volgens de kennis dat bij dit specifieke type bijna altijd de distributieriem vervangen moet worden en de koppakking vaak lek is. Reparatie kan dan zomaar hetzelfde aanschafbedrag van de occasion zijn of een veelvoud daarvan. Kan het zijn dat automerken expres goed verdienen door bepaalde onderdelen veel te laten 'slijten' bij normaal gebruik en dan exclusief deze onderdelen te leveren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een fabrikant die onderdelen gebruikt die "extra snel" slijten, die gooit zijn eigen ruiten in. Er zijn altijd fabrikanten van imitatie-onderdelen, die hun onderdelen goedkoper kunnen leveren (en vaak van betere kwaliteit zijn).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100