Hoelang kan een auto stil blijven staan?

Hoi!

Ik wil volgend jaar voor max 6 maanden gaan reizen, ik heb al een auto en ik vroeg me af hoelang deze stil zou kunnen blijven staan, en is alleen opstarten 1 x in de 2 weken ongeveer al genoeg? Of moet er echt mee gereden worden, wat raden jullie me aan?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Auto's
3.2K
Inekez1
2 jaar geleden
Problemen met de accu zijn te voorkomen door de accu los te halen en aan een druppellader te zetten. Problemen met banden zijn te voorkomen door de auto op 4 bokken te zetten (opkrikken) of bij elk wiel 2 passende wielkeggen te plaatsen.
Problemen door verouderde brandstof voorkomen doe je door de tank nagenoeg leeg te rijden, een paar liter euro98 erin, stukje rijden of motor even laten lopen om de euro98 door het systeem te verdelen. Na 6 maanden haal je een jerrycan met 5 liter verse benzine en die gooi je in de tank voordat je de auto weer start. Na lang stilstaan check je de olie, koelvloeistof, slangen etc onder de motorkap. Eerste keer voorzichtig rijden, motor rustig op temperatuur laten komen, rustig maar wel vol remmen om de remschrijven van roest te ontdoen. Na eerste rit nogmaals alles checken onder de motorkap. Bij problemen of lekkage van iets maak je een afspraak bij de garage.
Inekez1
2 jaar geleden
Regelmatig iemand een stuk in de auto laten rijden is voor de auto het beste. En dan niet 2 rondjes op een prive terrein maar echt even een aantal kilometers maken. Dan moet er dus wel in die 6 maanden doorbetaald worden voor wegenbelasting en verzekering. En als de apk-datum in die 6 maanden valt moet dat ook op tijd geregeld worden. Het ligt een beetje aan hoe hoog die maandelijkse kosten zijn of dat de moeite waard is, of dat je de auto beter kunt laten schorsen voor de tijd dat je weg bent. Druppellader, wielkeggen en vervanging van een paar uitgedroogde (of door beesten aangevroten) slangen is stukken goedkoper. Heb je pech dan moet er na lang stilstaan misschien een keer motorolie of bakolie (versnellingsbak) worden vervangen, maar als het toch al bijna een keer tijd was voor een grote beurt dan heb je dat mooi in 1 keer. Laat je toch iemand met regelmaat in je auto rijden, zorg dan dat je zeker weet dat het een betrouwbaar persoon is en dat alleen hij/zij in je auto zal rijden.

Antwoorden (1)

Wanneer je auto langer dan drie weken stilstaat dan kunnen er problemen ontstaan met de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank.
Voor details, zie:
https://www.autoverzekering.nl/nieuws/auto-staat-lang-stil-door-coronacrisis-wat-nu/
Brandstof
Brandstof reageert brandstof met zuurstof, waardoor het afbreekt. Dit proces begint na ongeveer 30 dagen.

Accu
Bij stilstand zal de accu waarschijnlijk binnen twee of drie maanden leeg zijn.

Banden
Vlakke plekken kunnen zich beginnen te vormen nadat een auto een maand geparkeerd heeft gestaan - en ze worden verergerd door een lage bandenspanning. In veel gevallen kan een tijdje autorijden na opslag de vlakke plekken verwijderen. Maar vaak kan de schade permanent zijn, waardoor een nieuwe set rubber nodig is.

Ongedierte
Voor die muis kan een geparkeerde auto een kant-en-klaar huis worden. En wanneer ze naar binnen gaan, kunnen muizen grote schade aanrichten aan een voertuig. Knaagdieren kunnen er 's nachts intrekken. En hoe langer ze ongestoord worden gelaten, hoe meer schade ze kunnen aanrichten.

Je kunt natuurlijk de risico’s voor lief nemen en na zes maanden deze check uitvoeren:
https://www.repairsmith.com/i/blog/starting-a-car-that-has-been-sitting-for-months/
Toegevoegd op 26 augustus 2021 09:46: bron
SimonV
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ja maar is dit echt zo strikt zo? Want ik hoor ook wel dat gewoon af en toe opstarten voldoende is
SentWierda
2 jaar geleden
@Gijsnijboer1. 'Ik hoor ook wel' is niet een argument. Af en toe opstarten is niet voldoende. Want: rust roest.
Je zult op z'n minst enkele tientallen kilometers moeten rijden, wil het enige zin hebben.
tinus1969
2 jaar geleden
Alleen opstarten lijkt me niet genoeg. Voor sommige onderdelen is het beter als de motor ook even echt warm wordt. Daarnaast bederft benzine (E10 zeker); ik heb gehoord dat ouderwetse 98 octaan super zonder ethanol beter is als je auto lang moet stilstaan.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dus 1x in de 2 weken eventjes ermee laten rijden is wel voldoende?
SentWierda
2 jaar geleden
Een minpunt? Dit antwoord verdient vele pluspunten - dat van mij is binnen.
Z512099
2 jaar geleden
Wil diegene die minde rechtstaan en uitleg geven, want we horen graag waarom dit een slecht antwoord is.