Mag je altijd in een berm parkeren ongeacht binnen of buiten de bebouwde kom?

Ik krijg verschillende reacties als ik vraag of je overal in de berm mag parkeren. Voor mijn gevoel heb ik het idee dat het zowel binnen en buiten de bebouwde kom mag want je hindert in beide situaties geen weggebruikers. De ene zegt tegen mij dat het overal mag en de ander zegt weer dat je alleen buiten de bebouwde kom in de berm mag parkeren.

2 jaar geleden
in: Auto's
5K

Antwoorden (2)

Voorheen probeerde de overheid parkeren in de berm tegen te gaan door middel van een parkeerverbod. Er werd dan een blauw bord met een rode diagonale streep langs de weg geplaatst (bord E1). Het Hof heeft in 2016 geoordeeld dat een dergelijk parkeerverbod niet geldt voor de berm.

Let wel op dat u niet op een plek staat waar dat volgens de APV niet is toegestaan. De gemeente kan in een Algemene plaatselijke verordening expliciet het laten stiltaan van een voertuig in een park, plantsoen, openbare beplanting of groenstroken verbieden.

Daarnaast is het zaak om geen gevaar of hinder te veroorzaken (Volgens artikel 5 van de Wegenverkeerswet (WvW 1994) is het verboden om u zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. Als sprake is van een dergelijke situatie kan dit worden beboet (feitcode: R395)).
SimonV
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@SimonV
Oprechte vraag: Hoe weet ik als argeloze bestuurder voor welke berm zo'n APV geldt ?
Juist een parkeerplek wordt ook vaak gebruikt door automobilisten die van 'elders' komen en de plaatselijke APV niet kennen.
Je zou als argeloze bestuurder op z'n minst een bord verwachten.
SimonV
2 jaar geleden
Inderdaad. Het is wat vreemd geregeld. Ik zou zelf gokken dat als ik op een ongevaarlijke plek parkeer het hopelijk ook wel mag...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Ah... thanks !
Ik heb toevallig net de vraag als zelfstandige vraag doorgezet.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Is inderdaad zeer wazig sinds 2016.
Eigenlijk weet je het als automobilist pas zeker als de berm geblokkeerd wordt door bijvoorbeeld paaltjes.
In zijn algemeenheid kun je stellen dat parkeren op een verhoogde berm BUITEN de bebouwde kom is toegestaan. Binnen de bebouwde kom mag alleen worden geparkeerd op een gelijkgrondse berm, tenzij de apv het verbied (aangeduid met een speciaal bord; zie bron). Hierop zijn dan weer 2 uitzonderingen:
-1) In bijzonderheid is het weer wel zo dat als het gevaar oplevert zelfs het toegestane parkeren buiten de bebouwde kom weer niet mag. Maar mi. levert een parkeren buiten de bebouwde kom niet zo heel snel een gevaarlijke situatie
-2) Als er een verkeersbord bij staat dat parkeren daar verboden is. Voor de verdere uitwerking hiervan verwijs ik dan naar het antwoord van Simon V. Wat kort gezegd inhoudt dat zelfs als er een 'verboden te parkeren bord bij staat' dat weer niet geld voor de berm.