Hoe zit het met de indeling van kentekens van personenauto's in Nederland?

Hoe zit het in Nederland met de indeling van kentekens? Vroeger had je toch de indeling xx-xx-xx en later xx-xxx-x, maar nu zie ik ook wel eens x-x-xxx, geloof ik? Is het mogelijk om bij een xx-xx-xx een nieuwere indeling te krijgen (tegen meerprijs) of is dat absoluut onmogelijk? En hoe kan het dat ik onlangs een kenteken zag met gewoon een naam (volgens mij rood ENZO)?

2 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
ronron1212
2 jaar geleden
kentekens staan op de auto en kun je niet laten aanpassen naar behoefte de laatste in gebruik zijnde nummer reeks is nu x-xxx-xx
tinus1969
2 jaar geleden
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nederlands_kenteken
SentWierda
2 jaar geleden
Een andere indeling willen laten aanbrengen, is een vorm van bedrog/fraude. De indeling wordt gemaakt op basis van afgiftejaar kentekenbewijs van de auto.

Het beste antwoord

Nee, je kunt in Nederland geen indeling op maat krijgen. Wel in België, Verenigde Staten, Engeland, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië en de Verenigde Arabische Emiraten.
Hoewel de VVD in Nederland al tweemaal de introductie van een dergelijk kenteken voorstelde in zijn verkiezingsprogramma, is het er hier nog niet van gekomen.
Het kenteken dat je met een naam zag, was geen echte kentekenplaat maar een funplaat. Funplaten zijn platen in de vorm van een kentekenplaat met hierop een eigen tekst. Je kunt naar eigen wens zo’n plaat laten maken.
SimonV
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Verschillende letters zijn gereserveerd voor verschillende voertuigen. De combinatie van letters en cijfers wordt door de RDW gemaakt.
jc54