Wat betekenen bijgeluiden bij het remmen met de auto?

Hé de laatste tijd hoor ik bij het remmen met de auto bijgeluiden.
Als ik op de snelweg rij met 100 of 130 kilometer per uur en ik rem op een afrit naar 80 of langzamer hoor ik dat de remmen gaan trillen maar ik voel het niet in het stuur of iets.
en als ik in de bebouwde kom rijdt en ik rem af bij een rotonden voor een fietser of iets en ik sta bijna stil hoor ik soms of gepiep of geschraap bij de remmen.
Is dat het teken dat de remmen bijna versleten zijn?

2 jaar geleden
in: Auto's
1.8K
jc54
2 jaar geleden
Niet bijna versleten, maar helemaal versleten.

Antwoorden (1)

“Hoort u een schurend geluid tijdens het remmen? Dat kan erop duiden dat de remblokken versleten zijn. Het frictiemateriaal van de remblokken is dan volledig afgesleten en u remt met staal (van de remblokken) op staal (van de remschijven). En daar kunnen met name de remschijven niet goed tegen.”
https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/auto-onderdelen/remblokken

“Op remblokken zit een stuk metaal ingebouwd dat ook wel een slijtage indicator wordt genoemd. Door het gebruik van de remmen slijten de remblokken. De slijtage indicator begint contact te maken met de rotor wat leidt tot een piepend geluid. Vervang je de remblokken niet, dan” (gaat de techniek naar zijn gallemiezen en krijg je) veel hogere reparatiekosten.
https://bogijn.nl/blog-piepende-remmen-informatie-20200124
Bordensteker