Hoe kan ik controleren dat duurdere benzine een octaangetal van 98 heeft, en niet 97 of nog minder?

Natuurlijk staat bij de benzinepomp het octaangetal, maar daar kunnen ze van alles schrijven.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
2K
TurfGraver
3 jaar geleden
Heb je een laboratorium?
Utrecht
3 jaar geleden
Hoe kom je daarbij dat ze van alles kunnen schrijven?
Als er op een pomp staat 98 dan heeft die benzine een octaangetal van 98. Dat kan je verder niet controleren. Als je ze niet vertrouwd, ga je naar een andere pomp.
teusvh
3 jaar geleden
Als je een octaanmotor hebt kun je dat prima testen. Dat is een speciale, stationair lopende motor, waar je kunt spelen met het ontstekingstijdstip en zo, en op die manier het octaangetal bepalen. Als je niet zo'n motor hebt wordt het lastig, erg lastig zelfs, want je kunt het verschil niet zien, ruiken of proeven.
En zelfs al zou je de benzine chemisch kunnen ontleden, dan weet je nog niet alles. Benzine is immers een mengsel van meerdere koolwaterstoffen (en eventueel ethanol), waarbij het eindresultaat (de verbrandingseigenschappen) bepalend zijn. En dat wordt dus getest in zo'n speciale motor. De samenstelling op zich kan steeds weer anders zijn.

Antwoorden (1)

Dat kan je NIET controleren. Je moet gewoon aannemen, dat wat bij de pomp staat aangegeven de waarheid is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
@elder161 En hoe weet de maker/verkoper dan welk octaangetal iets heeft?