Kan iemand Art. 37, lid 1, ond b, van de Wegenverkeerswet 1994 kunnen vertalen?

https://bit.ly/37ZNhqT
'Spreek' je de rechtelijke taal? Zou je het dan naar de 'klare taal' kunnen vertalen aub?
Bedankt.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
TurfGraver
3 jaar geleden
Auto's en zo welke uit het buitenland zijn en waarvoor een geldig bewijs is afgegeven dat deze hier mag rijden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@TurfGraver
Bedankt. Zo lees ik dat ook. Ik kreeg een strafbeschikking omdat ik een auto met bl kenteken reed/had. Er wordt naar art. 36, lid 1 + 3 verwezen. Strafbaar feit: zonder (geldig) kenteken(bewijs) gereden (bestuurder). Ik snap er eigenlijk helemaal niks van. Er staat nergens in de wet letterlijk of onletterlijk dat het niet mag. Er was niks mis het kenteken(bewijs), geldig, netjes, APK in orde (natuurlijk wel in het buitenland), verzekerd. Dus ik zie niet waarom een auto uit een ander EU-land en/of het kenteken(bewijs) daarvan niet geldig zou zijn.
TurfGraver
3 jaar geleden
bl kenteken?
Auto (en kenteken) uit ander land moet wel voldoen aan de regels zoals afgesproken zijn.
Utrecht
3 jaar geleden
@sendmethatshit
Als Nederlander mag je in Nederland niet in een auto met buitenlands kenteken rijden, tenzij je (tijdelijke) vrijstelling via de douane hebt geregeld. Dat heeft alles te maken met de belastingplicht. Voor iedereen die buiten Nederland woont, geldt vrijstelling op basis van het internationaal recht. Zolang iemand niet langer dan vier maanden in Nederland woont, hoeft hij zich niet te laten inschrijven in de zogenaamde basisregistratie personen (BRP) en mag hij zijn auto met buitenlands kenteken maximaal zes maanden per jaar belastingvrij in Nederland gebruiken. En voor die zes maanden geldt geen verplichting dat het een aaneengesloten periode moet zijn.
TurfGraver
3 jaar geleden
Ah bl = buitelands.
Hier iets meer over die "regels".
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/mag-ik-een-auto-met-een-buitenlands-kenteken-hebben
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Utrecht
Ik ben geen Nederlander maar woon hier, dus ben ingeschreven. Ik heb sinds 2017 mrb betaald, bpm hoefde ik niet te betalen van de Belastingdienst. @TurfGraver
"moet wel voldoen aan de regels zoals afgesproken zijn" Wat zijn het dan? En waar zijn ze te vinden? :)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Die link van de Rijksoverheid ken ik al uit mijn hoofd maar het zegt ook niks eigenlijk.
"U mag een auto met buitenlands kenteken hebben als u in Nederland woont. Deze auto moet u dan wel in Nederland bij RDW laten registreren."
Die twee zinnen spreken elkaar tegen. Ik heb met de RDW gesproken. Een buitenlands kenteken registreren doen ze niet. Dus hoe kan je dan een auto met buitenlands kenteken hebben als u in Nederland woont? "bij RDW" - Dit stond er niet bij sinds 2017 of waarschijnlijk nog eerder. Dit hebben ze vorige week erbij gezet nadat ik met de CJIB belde. Maar ook met deze erbij niet verder. Zie boven. Dus tot op vorige week zag het maar zo uit:
"U mag een auto met buitenlands kenteken hebben als u in Nederland woont.
Deze auto moet u dan wel in Nederland laten registreren."
En dit dan nog verwarrender (geweest). Registreren? Maar waar? Ik meldde de auto aan voor de mrb, dus geregistreerd. Dat dacht ik toen omdat het totaal onduidelijk en verwarrend is.
TurfGraver
3 jaar geleden
Denk dat het heel simpel is.
Woon je in Nederland dan mag je (even en onder voorwaardes) in een auto met buitenlands kenteken rijden (of die kopen).
Anders moet je hem laten registreren (importeren).
Ook wel logisch, anders zouden we allemaal met een buitenlands kenteken rondrijden hier. ;)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
En dat gebeurd ook. Er rijden enorm veel auto's rond met buitenlands kenteken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
registreren = importeren/invoeren
Dan moeten ze 'invoeren' en níet registreren gebruiken. De twee zijn niet hetzelfde. :)
tinus1969
3 jaar geleden
@sendmethatshit'
"Dan moeten ze 'invoeren' en níet registreren gebruiken. De twee zijn niet hetzelfde. :)"
Klopt, en het gaat om registratie. Invoer vindt plaats zodra de auto de grens overschrijdt :). Strikt genomen is er eigenlijk geen sprake meer van invoer, als het om een EU land gaat - er is immers vrij verkeer van goederen.
tinus1969
3 jaar geleden
Artikel 37 moet je lezen samen met artikel 36.
Artikel 36 zegt (in 'klare taal'): Een auto die in NL rijdt moet een NL kenteken hebben. Letterlijk: "Aan de eigenaar of houder van een motorrijtuig of een aanhangwagen op de weg dient overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels door de Dienst Wegverkeer een kenteken voor dat voertuig te zijn opgegeven."
Artikel 37 geeft de uitzonderingen. een uitzondering is (in klare taal): Een buitenlandse auto met buitenlands kenteken hoeft aan de grens geen NL kenteken te krijgen maar mag met zijn buitenlandse kenteken blijven rondrijden, MITS 'die [auto] die zich in het internationaal verkeer bevindt,'. Voorbeeld in klare taal: je mag als (bijvoorbeeld) Pool met een Poolse auto NL bezoeken en er een tijdje rondrijden, om daarna weer terug te keren naar je huis in Polen. Maar als je naar NL immigreert, ben je niet meer 'in het internationaal verkeer' en moet je een NL kenteken halen.

Antwoorden (1)

Artikel 37 moet je lezen samen met artikel 36.
Artikel 36 zegt (in 'klare taal'): Een auto die in NL rijdt moet een NL kenteken hebben. Letterlijk: "Aan de eigenaar of houder van een motorrijtuig of een aanhangwagen op de weg dient overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels door de Dienst Wegverkeer een kenteken voor dat voertuig te zijn opgegeven."
Artikel 37 geeft de uitzonderingen. een uitzondering is (in klare taal): Een buitenlandse auto met buitenlands kenteken hoeft aan de grens geen NL kenteken te krijgen maar mag met zijn buitenlandse kenteken blijven rondrijden, MITS 'die [auto] die zich in het internationaal verkeer bevindt,'. Voorbeeld in klare taal: je mag als (bijvoorbeeld) Pool met een Poolse auto NL bezoeken en er een tijdje rondrijden, om daarna weer terug te keren naar je huis in Polen. Maar als je naar NL immigreert, ben je niet meer 'in het internationaal verkeer' en moet je een NL kenteken halen.
Toegevoegd op 01 maart 2021 18:56: bron