Hoe kan ik mijn rijvaardigheid verbeteren?

Ik ben erg slecht in autorijden, ik heb denk ik meer dan 30 rijlessen gehad en de afgelopen les ging het ook weer minder. Ik ben totaal niet alert als het gaat om dingen zoals het inschatten wat het verkeer voor je gaat doen, gevaarherkenning, etc. Ik rij gewoon de auto alsof er maar één lange weg zonder verkeer is en ik de enige op de wereld ben... Mijn theorie heb ik al bijna een jaar geleden gehaald. ik weet echt niet wat ik moet doen, je moet letten op 100 dingen tegelijk en daar heb ik erg veel moeite mee.. Afrijden in een automaat e.d. wil ik niet. Ik wil echt heel graag mijn rijbewijs halen en ik ben al langer dan een jaar bezig..

Weet jij het antwoord?

/2500

Meer dan 30 lessen is niet vreemd. Het gemiddelde was in 2019 39 lessen en daar zitten alle soorten leerlingen in. Iedere leerling heeft een andere leersnelheid. En verkeersinzicht (en daar lijkt het me aan te ontbreken) moet groeien. Maar als iets er helemaal niet 'in zit' dan moet je van jezelf ook niet het onmogelijke eisen. Het is (denk ik) hetzelfde als wiskunde. Als wiskundig inzicht niet wil landen, dan kun je oefenen, oefenen en nog eens oefenen, bijles nemen enz. enz. tot je een ons (pardon: 100 g) weegt, maar dan zal het resultaat nog steeds matig zijn. Ik zou zeggen: stel voor jezelf vast hoeveel lessen je nog wil nemen, voer de frequentie op, rij veel mee met goede automobilisten om de kunst af te kijken, vraag tips aan je instructeur en... als dat allemaal nog niet helpt: trek dan voor jezelf de conclusie dat autorijden misschien niet voor je is weggelegd. NB: met een automaat is niks mis. Als in deze fase van de rij-opleiding de voertuigbeheersing zelf een moeilijk punt is, denk dan toch maar aan een automaat. Het verkeersinzicht zal zeer moeilijk groeien als de aandacht voor een te groot deel ligt bij de voertuigbeheersing. Die moet als het ware automatisch gebeuren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100