Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mogen lichtere mistlichten overdag aan?

Ik heb een auto met mistlichten, de lichten zijn vervangen waardoor ze minder fel zijn dan (echte mistlichten). Net zo fel als de koplampen. Mag ik deze ook aan zetten als er geen mist is, of is dit verboden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
Inekez1
3 jaar geleden
Bedenk wel dat je dan dus geen mistlampen meer hebt. Voor de veiligheid zou ik altijd kiezen voor mistlampen in plaats van aparte dagrijverlichting. Vooral als die zogenaamde dagrijverlichting eigenlijk hetzelfde licht geeft als je gewone dimlichten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Als er lampen inzitten van max. 21 watt (dezelfde als richtingaanwijzer en remlichten), en ze branden altijd bij draaiende motor, dan mogen ze worden aangemerkt al zijnde dagrijverlichting, en dat is toegestaan (volgens de A.P.K. regels).
(Lees meer...)
jc54
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
+
Daarvoor is het echter niet voldoende om alleen de lampjes te vervangen. De kabels moeten opnieuw aangesloten worden. Dagrijverlichting bedienen met het knopje van de mistlampen is niet toegestaan. Als het zit aangesloten op de mistlampschakelaar, zijn het formeel mistlampen en moeten ze aan de eisen voor mistlampen voldoen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding