Mogen lichtere mistlichten overdag aan?

Ik heb een auto met mistlichten, de lichten zijn vervangen waardoor ze minder fel zijn dan (echte mistlichten). Net zo fel als de koplampen. Mag ik deze ook aan zetten als er geen mist is, of is dit verboden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
Inekez1
3 jaar geleden
Bedenk wel dat je dan dus geen mistlampen meer hebt. Voor de veiligheid zou ik altijd kiezen voor mistlampen in plaats van aparte dagrijverlichting. Vooral als die zogenaamde dagrijverlichting eigenlijk hetzelfde licht geeft als je gewone dimlichten.

Antwoorden (2)

Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.
3 jaar geleden
Als er lampen inzitten van max. 21 watt (dezelfde als richtingaanwijzer en remlichten), en ze branden altijd bij draaiende motor, dan mogen ze worden aangemerkt al zijnde dagrijverlichting, en dat is toegestaan (volgens de A.P.K. regels).
jc54
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
+
Daarvoor is het echter niet voldoende om alleen de lampjes te vervangen. De kabels moeten opnieuw aangesloten worden. Dagrijverlichting bedienen met het knopje van de mistlampen is niet toegestaan. Als het zit aangesloten op de mistlampschakelaar, zijn het formeel mistlampen en moeten ze aan de eisen voor mistlampen voldoen.