Is het veilig om een car heater air cooler fan aan te sluiten op een sigarettenaansteker?

De heater is 110 V AC

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
2.2K
tinus1969
3 jaar geleden
110 Volt AC is geen Europese standaard. Is dit geen Amerikaanse import? Hoe dan ook, dit krijg je volgens mij gewoon niet aangesloten. Heel andere spanning.

Antwoorden (2)

De sigarettenaansteker in de auto is 12V DC. Je zult dus een omvormer moeten plaatsen die van 12 V DC 110 V AC maakt. Het zou best wel een kunnen, dat de aansteker niet voldoende is af-gezekerd voor een dergelijke omvormer.
jc54
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Specificaties:
Type: Auto Heater
Materiaal: ABS
Kleur: Zwart
Hoeveelheid: 1pc
Vermogen: 200W
Voltage: 12V
Warmte: 80 graden
Prestaties: koud en warm
Vaste methode: op de mat of dubbelzijdig klevende vaste
Product grootte: 12*11*4cm/4.72*4.33 * 1.57in
Iets meer info gezocht ,zou dit wel goed zijn dan ?
Door zelf eens te gaan zoeken op het internet bleek mij dat de technische gegevens uit de bij de vraag geplaatste afbeelding niet van het afgebeelde product zijn. Foutje van de website van de online winkel? Dit apparaat werkt niet op 110 V AC !

Het betreft een klein 12 Volt DC / 200 Watt ventilatorkacheltje (ook te gebruiken zuiver als ventilator). Het nut hiervan is dat mensen na het starten van de koude motor van een auto met nog bevroren ruiten vaak gaan zitten wachten tot de kachel van de auto de voorruit aan de binnenkant voldoende heeft opgewarmd om die te ontwasemen en om buiten het ijs van de voorruit te kunnen vegen. Dat stilstaand ‘warmdraaien’ duurt nogal even en is niet erg goed voor de motor (en niet fijn voor de buurt). Door de elektrische verwarming met dit kacheltje begint de warmteproduktie meteen.

Het is dus van het afgebeelde apparaatje de bedoeling en veilig om van het aanstekercontact gebruik te maken.
Ik vond de goede informatie op https://nl.aliexpress.com/item/4000628307888.html , (doorscrollen naar de uitgebreide informatie lager op de pagina) en een andere bron met een soortgelijk artikel is deze https://nl.aliexpress.com/item/4000498717079.html .

Tip van mij: gebruik bij hevige koude dit ding eerst heel kort (hooguit 15 seconden), daar schrikt de accu wakker van *. Schakel het kacheltje dan weer uit, en wacht 30 seconden. Start vervolgens de motor. En als die loopt, dan kun je het kacheltje weer aanzetten.
Als je namelijk eerst dit kacheltje wat langer gebruikt, kan de accu zover verzwakt raken dat hij de motor niet meer kan starten!

* Deze truc werkt ook door je koplampen (of, indien die zich ueberhaupt al aan laat schakelen: de achterruitverwarming) max. 20 seconden aan te zetten, dan weer uit te doen, en 30 seconden te wachten alvorens de motor te starten.
Bordensteker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankje voor de info
Ga er mijn voordeel mee doen