Is er een regelement voor service-auto's?

Is er een regelement voor service-auto's? Nu zoek ik dus eigenlijk iets van een wet ofzo waaraan een service-voertuig moet voldoen. Iets van:"een service-voertuig moet minimaal 4 reflecterende pionnen bij zich hebben" Is daar iets van een regelement van, of mag je gewoon een wiel wisselen langs de weg mits "het service-voertuig" optische signalen heeft? Of heb je iets van een vergunning nodig of moet je een opleiding gevolgd hebben om langs de weg te werken?
Allemaal vragen waar ik erg graag het antwoord op zou willen weten. Ik kan er zelf namelijk erg weinig over vinden.

3 jaar geleden
in: Auto's
LGT
3 jaar geleden
Oké, en weet u toevallig ook waar ik eventueel zo'n training zou kunnen volgen?

Antwoorden (1)

Dat is er zeker. Het is namelijk (bijvoorbeeld) verboden om te stoppen op de snelweg als dat niet strikt noodzakelijk is. Als je auto defect is, dan kan je niet anders, maar stoppen om te gaan helpen mag formeel niet. Daar heb je een vergunning voor nodig: een ontheffing om onderdelen van de wegenverkeerswet niet te hoeven volgen.
Die ontheffing kan je aanvragen bij de wegbeheerder, in de regel is dat de overheid, Rijkswaterstaat.
Dan moet daarbij je voertuig aan bepaalde voorwaarden voldoen. Er moeten bijvoorbeeld reflecterende stickers op zitten conform de eisen van Rijkswaterstaat.
Ten derde dien je voldoende getraind te zijn om de specifieke werkzaamheden uit te voeren in deze (gevaarlijke) situatie.