Wanneer moet ik mijn distributieriem vervangen van mijn Mazda 2 uit 2015?

Ik heb 2 weken geleden een Mazda 2 1.5 benzine gekocht van 2015 bij een Mazda garage. Nu vroeg ik aan de verkoper of de distributieriem al eens vervangen werd. Hij zei mij dat het een ketting was en dus pas om de 10 jaar vervangen moet worden. Dom als ik ben geloofde ik deze op zijn woord. Nu heb ik gisteren de motorkap open gedaan en zie ik dat het toch een distributieriem is. Alles ziet er wel in orde uit. De auto heeft maar 18000 km en is jaarlijks onderhouden geweest bij een Mazda garage.
Nu vraag ik mij af of de riem toch moet vervangen worden aangezien deze al 5 jaar oud is ondanks de weinige kilometers?
Alvast bedankt voor jullie antwoord! :)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
4.3K
BarendV
3 jaar geleden
Mazda 2: alle benzine vanaf 2008 heeft een ketting. Deze ketting is van buiten niet zichtbaar. De kosten voor vervanging zit minimaal rond de 400-600 euro en de monteur is er ruim 3.5 uur mee zoet. Los van hoe en in welke (extreme) omstandigheden ermee is gereden is vervanging met de jonge leeftijd en km stand in uw geval niet noodzakelijk. https://particulier-autoverkopen.nl/heb-ik-een-distributieriem-of-distributieketting/
https://serviceright-autos.nl/distributieketting-vervangen/mazda/2/
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik rij zelf een oude Mazda 323 GLX uit 1998 (eerste eigenaar min of meer, hij was van mijn moeder). Deze heeft een distributieriem. De dealer zei: 10 jaar of 100.000 kilometer. En als je deze laat vervangen, doe dan meteen de waterpomp erbij. De boel ligt dan toch al los, en vaak gaat deze later alsnog stuk en moet alles weer los. Hoe dat bij een ketting werkt, weet ik niet.

Antwoorden (1)

Een distributieriem gaat ongeveer 50.000 - 100.000 kilometer mee. Een ketting gaat langer mee en is volgens mij niet gebonden aan een bepaald aantal kilometers. Naar verloop van tijd neemt de spanning af. Dit hoor je aan het geratel. Er is dan nog niet zoveel aan de hand maar dat kan wel het moment zijn om er een nieuwe ketting in te laten zetten.
Als de auto altijd bij een mazda garage is onderhouden, heb je vast ook de onderhoudsgeschiedenis wel. Hier zal je ook terug kunnen vinden of de riem (of ketting) al een keer vervangen is.