welke auto als eerste wagen?

Ik ga nu mijn eerste wagen halen en heb keuze tussen:
- Ford Focus (1.6i sedan 2002)
- peugeot 206 (5 deuren 2006)
- Opel Corsa (1.0i 2007)
- Peugoet 206 (1.1 2010)

Welke denken jullie dat het beste is voor een eerste wagen, of toch beter verder zoeken?
Hebben jullie misschien ook suggesties?
Ik had ook ergens gelezen dat aantal pk de verzekering kan bepalen, voor hoe veel pk zou ik dan best gaan voor een niet al te dure belastingen?
(ik ben een student en ga dus vooral naar campus rijden en misschien af en toe eens een uitstap naar de zee of zo dus niet echt verre afstanden)

Mvg

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
3.3K
ronron1212
3 jaar geleden
De wegenbelasting wordt bepaald per provincie op gewicht. De verzekering op nieuw prijs van de wagen.
paulus811
3 jaar geleden
ronron1212, dat is niet waar. Premie van het WA deel van een autoverzekering is gebaseerd op gewicht, de nieuwprijs is alleen van belang als het cascodeel (all risk) wordt meeverzekerd maar dat lijkt me gezien de ouderdom van de auto's niet heel handig.
ronron1212
3 jaar geleden
Dat is maar deels @paulus811
De premie die je betaalt voor Wettelijke Aansprakelijkheid wordt deels bepaald voor het gewicht van je auto.
paulus811
3 jaar geleden
ronron1212, als je nou eens een keer een reactie zou lezen voordat je begint met typen, zou je kunnen zien dat dat precies is wat ik schrijf. En dat is dus anders dan wat jij in eerste instantie schrijft, namelijk dat 'de verzekering op nieuwprijs van de wagen' zou zijn.
ronron1212
3 jaar geleden
@paulus811 lees ook eens het is slechts een gedeelte van de prijs en dus niet alles is het gewicht zoals jij schrijft
tinus1969
3 jaar geleden
@Slechtweer; Nederland of Vlaanderen?

Antwoorden (1)

Zonder de prijzen, de staat van de auto's en kilometerstanden te kennen, is hier weinig zinnigs over te zeggen. Obv dit lijstje zou ik voor de meest recente, dus die van 2010 gaan, maar als er een enorm aantal km's mee gereden is of de auto gebreken heeft, is wellicht de corsa van 2007 de betere keus. Ik ben zelf niet zo van Franse auto's en zou eerder uitkijken naar een VW Polo die binnen jouw budget valt.
paulus811
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Ik begrijp de min niet; paulus811 geeft wat bruikbare overwegingen. Een echt antwoord is niet mogelijk; behalve door iemand die meegaat naar de verkoper.
paulus811
3 jaar geleden
Bedankt tinus1969, ik heb een MINnaar op gv, die mint gewoon alles wat ik antwoord. Het wordt tijd dat dit niet langer anoniem kan, maar verder maak ik me er niet druk om. Ik denk dat het goed zou zijn als de vragensteller iemand in de armen neemt die kijk heeft op auto's, want gezien de vraagstelling is de kans op een miskoop zonder zo iemand groot.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik ben gewoon nog aan het rond zoeken maar kreeg al reactie van deze 4 auto's en wou gewoon verschillende meningen horen over de merken en het model. Ik ben al gaan rond zoeken op het internet en zag bv dat mensen verschillende meningen hadden over de Peugeot 206 (die van 5 deuren heeft 92000km) maar over de ford focus heb ik niet zo veel informatie gevonden (deze heeft 97400km) maar wat me aansprak aan de auto is de 1.6i want bij de rest liggen ze onder de 1.4i. Ik wou eigenlijk vooral meningen horen van mensen die ervaringen hadden met die merken en modellen. Ik moet ze natuurlijk nog gaan bekijken en doe dit ook natuurlijk niet alleen.
paulus811
3 jaar geleden
Die km standen zijn aan de (erg) lage kant voor auto's van die leeftijd. Kijk dus ook vooral naar sporen die duiden op een teruggedraaide teller (versleten stoel, versleten rubbers pedalen, motorolie lekkage, speling op de wielen etc.>doe een aankoopkeuring). Ik zeg niet dat het zo is, maar het zou kunnen. Check ook NAP of de stand logisch is. De Fiesta is een zwaardere auto dan de 206, het zou best kunnen dat de Peugeot ondanks de kleinere cylinderinhoud toch vlotter aanvoelt. Succes met je eerste auto!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik begrijp de min niet, maar de plus is van mij.
tinus1969
3 jaar geleden
@Slechtweer, mbt '1.6i want bij de rest liggen ze onder de 1.4i
Laat je niet teveel afleiden door dit soort getallen. Meer pk's of meer cilinderinhoud betekent niet automatisch dat de auto beter/sneller/feller rijdt. Net zoals dat een recente APK keuring maar weinig zegt over de staat van de auto - APK betekent alleen dat er aan minimale veiligheidseisen is voldaan.
Het belangrijkste is toch om -met iemand die een beetje meer ervaring heeft met auto's kopen- eens te kijken en een proefritje te maken.
Verder; koop je eerste auto niet bij een vage sjacheraar. Koop je auto van een erkende autohandel (in NL dus met BOVAG garantie etc).
Antoni
3 jaar geleden
@paulus811, vraagsteller heeft geen Fiesta genoemd, maar een Focus.