De kabel van mijn auto is aangevreten. Volgens de garage door een mot. Wie weet hier meer van?

Het zou niet om een marter gaan, die er bekend om staan.

3 jaar geleden
in: Auto's
4.8K
Amadea
3 jaar geleden
Nee hoor, motten eten geen kabels.

Antwoorden (1)

Het lijkt onwaarschijnlijk, maar de rups van de voedselmot kan wel schade kan toebrengen aan plastic.
• De larven van de Ephestia cautella zoeken vaak een afgelegen, donkere plek op om te verpoppen.
• De witkopmot Endrosis sarcitella is vaak terug te vinden in onverwarmde buitengebouwen.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je de garage verkeerd verstaan hebt en marter in plaats van mot werd gezegd.
______

Wat ik nog vond: de grote wasmot (Galleria mellonella) blijkt kabels te eten. Recent onderzoek suggereert dat de wasmotlarven een specifiek type plastic, polyethyleen, kunnen eten en verteren. Polyethyleen is een van de moeilijkste kunststoffen om af te breken. Er wordt onderzocht hoe de rups dit doet, voor een mogelijke technologische oplossing voor het recyclen van plastic afval.
SimonV
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Normaliter is het een steenmarter die dit doet. Die naam kan echt niet worden verstaan als mot.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SimonV
Als je van alles leest over de diverse motten, is de kans inderdaad heel klein dat het om motvraat gaat. Textiel-isolatie is volledig uit de tijd en plastics zijn wel erg taai en hard voor textiel- en meelvreters. Als je in een garage komt en met het achtergrondgeluid praat met iemand in streekdialect is een misverstand snel ontstaan. Goede interpretatie van jou.
Daarbij zijn de marters in onze buitengebieden erg berucht. Plus.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea
Er wordt in het normale spreekverkeer niet zo dierspecifiek gepraat en is elke soort marter een MARTER. (dialect: moarte, mot? wat is het verschil)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SimonV
Plus had je al. Erg goed gevonden, de aanhouder wint.
spaarlamp
3 jaar geleden
Bedankt voor de input. Natuurlijk ben ik bekend met de marter en daarom verbaasde het mij dat de garagehouder( waar ik de auto 2 weken geleden gekocht heb) sprak over een mot. Mogelijk omdat de marter in ons bevolkte, stedelijke dorp niet voor de hand ligt en dit euvel toch bij hem gebeurt moet zijn. Wel een schade van 800 eutjes.