Waarom worden géén gekleurde banden gemaakt?

Wielen/velgen zijn enorm belangrijk voor autoliefhebbers! Waarom zie je dan nooit door-en-door gekleurde banden, behalve soms met wat kleur op de zijkant!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
8.5K
LeonardN
3 jaar geleden
https://dutch.alibaba.com/product-detail/comforser-wholesale-tires-for-car-colored-car-tires-red-tyre-for-sale-manufacturer-60468383201.html?spm=a2700.md_nl_NL.maylikeexp.7.21e3e0f56hhwlb

Antwoorden (2)

"Waarom zijn autobanden zwart?
Autobanden bestaan uit allerlei verschillende materialen, waaronder rubber, olie, staaldraad, kunststof en roet. Die laatste geeft autobanden die kenmerkende zwarte kleur. Roet verbetert de rolweerstand en geeft meer grip op de weg. Ook zorgt het voor minder slijtage en scheuren. Helemaal niet zo gek dus dat autobanden zwart zijn.

Naast roet zit er nog veel meer in een autoband om hem specifieke eigenschappen mee te geven. Denk aan olie of hars om het rubber soepel te houden. Maar ook zwavel, kunststof, staaldraad en anti-degradanten kom je tegen in een goede autoband."
In een artikel op internet uit 2017 las ik het volgende:
@In de hoop op een nieuwe rage, stelt Pirelli twee van haar bandentypen beschikbaar met een kleuraccent: de P Zero en de Winter Sottozero. Een nieuw materiaal en coating moet ervoor zorgen dat de kleuren ook na verloop van tijd niet vervagen of dof uitslaan. De beschikbare kleuren zijn onder meer blauw, geel, rood, zilver en het fameuze wit. Momenteel blijft het aanbod beperkt tot maten die je eigenlijk alleen onder supercars aantreft (zoals het stilletjes hoort), maar Pirelli belooft een uitgebreider aanbod. We zijn benieuwd of het aanslaat..@

Maar het gegeven dat je in de bandenhandels allemaal zwarte banden ziet, geeft al aan dat de gekleurdebandenmarkt niet groot is. Dan ga je er als bandenfabrikant natuurlijk niet een heel productieproces, marketing- en verkoopapparaat op inrichten, dat is weggegooid geld.
Toegevoegd op 07 juni 2020 10:37: tekst
Computoon
3 jaar geleden
Voor showdoeleinden worden gekleurde banden wel gemaakt, maar ze zijn minder goed dan zwarte banden.
Aan alle autobanden wordt door alle fabrikanten ‘Super Carbon Black’ toegevoegd. Deze zwarte chemische stof heeft het vermogen om de corrosieve effecten van ozon te weerstaan en de UV-stralen te absorberen.
Toegevoegd op 07 juni 2020 10:39: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV