Heeft Statische schok te maken met auto model?

Toen ik een golf 4 van jaar 2000 kocht heb ik last van statische schok, maar bij me vorige auto opel van jaar 2005 had daar geen last van? Heeft het te maken met de auto merk en model? Kan ik dit repareren ik een garage of dealer ? Iemand die iets weet? Want ga de auto echt verkopen wordt er helemaal gek van overal schokjes deur kofferbak hendel auto carrosie

3 jaar geleden
in: Auto's
7.5K
Andyveeeeen
3 jaar geleden
Als ik me golf ontgrendel en de carosserie aanraakt heb ik dat ook soms. Maar volkswagen golf hebben dat probleem vaak las ik forum websites misschien de bouw van de auto?

Antwoorden (3)

Als je een duidelijk verschil merkt tussen de ene en de andere auto heeft dit waarschijnlijk meer te maken met de bekleding van de stoelen in de auto. In afhankelijk van combinatie met uw kleding, de luchtvochtigheid en uw mate van schuiven over die bekleding wordt een hoeveelheid statische elektriciteit opgewekt.

Er zijn van de 'flapjes' die je aan de auto vast kunt maken en die dan over de weg slepen.
Die helpen statische elektriciteit af te voeren (zie eerste bron)

Meer info en tips vind je hier: https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=28413
Of kijk meteen op de bron van de bron: https://www.tuning-gids.nl/schok_auto_statische_auto.htm#
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Statische elektriciteit kan je alleen maar hebben aan de buitenkant van de auto. (kooi van Faraday). Deze elektriciteit wordt opgewekt door wrijving met de lucht tijdens het rijden en dan vooral in de droge lucht. Heeft niets te maken met het model, maar zeer waarschijnlijk wel met de soort lak en eerder met een bepaald soort was waarmee de lak is behandeld.. Een geleidingsstrip onder de auto (leidt de elektriciteit af naar de grond) kan het meestal verhelpen. Ook zou ik proberen de auto een goede wasbeurt te geven (met veel sop) en niet meer in de was te zetten.
Blijkens de reacties is er duideljik weinig begrip voor het verschijnsel statische elektriciteit. Het ontstaat door wrijving van het metalen auto-oppervlak met de droge lucht. De elektriciteit kan NIET naar de aarde, omdat de rubberen banden de afstroom isoleren. Wat er in de twee antwoorden é de links staat is klink klare onzin. Ga eens te rade bij de fysica.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Andyveeeeen
3 jaar geleden
Waarschijnlijk is de lak dan niet tegen de statische schok ban deze golf 4 auto’s. Want bij me opel auto’s had ik dat nooit meegemaakt. Had een corsa van 1998 en en astra van 2003 en een astra van 2005 en noot meegemaakt jaren niet. Echt raar deze golf auto’s volgens mij heeft golf 7 dat ook heb ik gelezen op forums. Maar ik ga dexe golf toch verkopen want heb er erg last van telkens die onverwachtse schok ook bij koffer klep openen carosserie aanraken en binnen de Deurportier hendel open maken noem maar op.
ronron1212
3 jaar geleden
Misschien eens naar de garage en even na laten kijken
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
"Statische elektriciteit kan je alleen maar hebben aan de buitenkant van de auto." Onzin !
Dat slaat op bliksem-inslag, niet op statische elektriciteit als geheel. Op je stoel en met je kokos-matten en plastic/rubber stuur. zit je geïsoleerd van het metaal van de auto. Zodra je dan het metaal aanraakt krijg je de schok.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Andyveeeeen
Het hoeft niet persé een bepaalde laksoort te zijn. Het door wrijving ontstaan van statische elektriciteit heb je bij elke kunststof dus ook bij heel veel (misschien wel alle) laksoorten. De bekendste truk is het kammen van je haren in de winter als he vriest en de lucht heel droog is. De haren gaan overeind staan en de kam gaat knetteren (dat zijn de elektrische vonkjes). Elke auto kan trouwens statisch opladen en een schok geven. Hangt helemaal van het weer af.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Ozewiezewozewie
Zoals ik de vraag lees en de reacties van de vraagsteller gaat het alleen om de schokken aan de buitenkant van de auto, dus de buitenkant van de kooi van Faraday. Ik heb zelf nog NOOIT gehoord van statische schokken IN de auto of IN andere ruimten. Inderdaad toch maar eens verdiepen in de fysica rondom de statische elektriciteit.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
@elder161
Dat u er nog nooit van gehoord heeft kàn, maar anderen hebben dat wel !
Zie ook de bron bij mijn eerder gegeven antwoord.
https://www.tuning-gids.nl/schok_auto_statische_auto.htm#
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Ozewiezewozewie...
Ja, wat staat in jouw link????
"Ken je dat, die flinke elektrische schok die je soms kunt krijgen bij het UITSTAPPEN van de auto?"
Inderdaad, de opdonder die je krijgt van de carrosserie, de buitenkant dus.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Dit is een welles-nietes geworden. We zullen het niet eens worden.
Dat mag.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Ozewiezewozewie...
Nog éénmaal uitleggen:
Als jij bij het UITSTAPPEN een opdonder krijgt is dat, omdat jouw lichaam de verbinding vormt tussen de geladen carrosserie en de aarde. Jij hebt n.l. de carrosserie vast tijdens het uitstappen.
Ik ben er nu klaar mee.
Andyveeeeen
3 jaar geleden
Als het aan de persoon zelf ligt waarom krijg ik nooit een schok van mijn vorige Opel auto’s ? Ik denk dat golf 4 oftewel volkswagens wel heel bekent zijn met statische schokken.
Het verschil zal te maken kunnen hebben met het rubber van de banden.
O.a. ter voorkoming van teveel opbouw van statische lading zijn autobanden enigszins geleidend. Dat voorkomt dat je met de metalen tuit van de slang een knetterende vonk zou trekken als je benzine gaat tanken.

Als VW op nieuwe auto’s een soort band monteert die iets meer isoleert, dan zou dat een op internetfora genoemd verschil kunnen verklaren.
En deze Golf kan sowieso andere banden hebben dan uw Opels.

Nu maar weer een andere auto zoeken zal dit probleem dus mogelijk helemaal niet verhelpen. U zou naar geschiktere banden kunnen vragen. Maar: een veel goedkopere anti-statische strip van rubber met geleidende draadjes erin zou al voldoende moeten helpen.

“Static electricity can be a problem with tires. Static electricity and an inadequate electrical ground can be a real concern when you’re refueling, or when you’re sliding out of the car. Modern tire compounds feature less carbon black to cut rolling resistance and weight, but that also means a tire that’s less conductive for an electric ground between the vehicle and the road surface. (zie verder de link).”
https://tires3.com/blog/view/4-things-about-tires-you-may-not-have-known

Vrij vertaald: Statische electriciteit kan een probleem zijn dat met de banden samenhangt. Statische electriciteit gecombineerd met onvoldoende aarding kan een probleem geven bij het gaan tanken, of wanneer je van je stoel schuift bij het uitstappen. In moderne bandenrubbermengsels zit minder koolstof ... en dan maakt de band een minder goede aarding met de grond.

https://www.tuning-gids.nl/schok_auto_statische_auto.htm#

Een anti-statische strip vind je in een autoshop.
Bordensteker
3 jaar geleden
Andyveeeeen
3 jaar geleden
Die strips werken meestal niet hoor ik heel vaak, en ik heb 1 van de beste banden merk michelin, dus ik zou niet denken dat het bij de banden ligt want deze banden had ik ook bij mijn laatste opel, ik denk dat de probleem bij golf volkswagen In de carosserie en elektra ligt misschien ook de lak? De auto is zo gebouwd dat het statische elektrische tijd niet kan verwerken het heeft niks met de bouwjaar te maken denk ik. Want mijn eerste opel was van 1998 en die had ik jaren lang mee gereden en nooit echt nooit een schok gekregen.